UPPDATERING om inlägget

Tarja du har så rätt så när du säger att MAMMA är ingen ålder, det är något man bara är.
 Så rätt sagt.

Hon som har skrivit inlägget verkar ha blivit lite arg på mig. Jag har inte sagt att hon säger att unga föräldrar är sämre. Det var något jag försökte o förklara att de inte är. De delarna i texten när jag visar till hennes inlägg då har jag skrivit HON säger eller i HENNES inlägg.... inget annat.

Och konstigt nog är det en faktum att så kallade unga föräldrar som vill skaffa sig barn är de popläraste bloggarna. 15 och gravid med tvillingar, 17 år och trebarnsmamma(mamma beckan)etc.. de har tusentals läsare varje dag. De har velat o skaffa barn. Även om man har blivit gravid per missdag, i denna stund man bestämmer o behålla barnet vill man ju ha den . Eller har jag fel ?
Vi läser om deras liv och deras läsarantal ökar o ökar. Varför det ? Är det att vi är så facinerade över det att de klarar av det eller är det att läsarna förväntar att de ska misslyckas ?
 Jag själv ser ingen skillnad på en ung mamma eller en lite äldre mamma. Det viktigaste för mig är hur hon är som person.

 Vill bara inte att någon ska få trycka ner unga föräldrar. För det är faktum att måga gör. För det är mycket lättare o kritisera än o räcka en hjälpande hand.
 Men man ska väl bara blogga om mode och skönhet. Man får väl inte tänka annorlunda.Jag får väl smiska upp mig själv ikväll...
Så en ny modeblogg är på väg ...
Elsa

Hej igen!

Jag läser själv de där bloggarna, Em 15 år & gravid med tvillingar osv. Jag tycker att det är intressant, ja! Jag tycker att det är grymt duktiga tjejer, ja! Jag tvivlar inte alls på deras kompetens. Men jag UNDRAR, över tjejer som PLANERAR barn i ung, ung ålder, VARFÖR man planerar så tidigt? För dessa tjejer kommer ju vara en precis lika bra mamma även om de väntar 2 år. Eller hur? Bara vänta, tills kroppen har växt klart, tills man gått ut grundskolan och eventuellt gymnasiet om man väljer att gå där. Bara vänta ett litet tag. Inte ha så bråttom. Det är bara det jag undrar om. Inte heller blev jag arg, utan fascinerad över ditt inlägg. Du blev så otroligt upprörd och jag har nu läst igenom hela det inlägget och visst har du bra synpunkter! Men i det stora så verkar inlägget vara ett direkt kritik-inlägg till mig och du hänger verkligen ut mig personligen, man får uppfattningen att jag har skrivit dessa hemska saker som jag faktiskt inte har; utan jag har mest bara upptäckt på olika forum samt bloggar att väldigt unga tjejer kämpar för att bli gravida, och jag vill bara veta varför de inte kan vänta ett litet tag? I stället för att stressa in i det. Även om de väntar tills de är kanske 18-19 år så kommer de ju vara unga föräldrar.

Jag kommer fortsätta undra, och fundera, för mina tankar gör mig till en bättre människa och ger mig mer förståelse för folks olika situationer. Du har svarat hur det såg ut för dig, och inte klandrar jag dig överhuvudtaget för dina val. Men det finns inte så många unga 15-16 åriga tjejer som har möjlighet att jobba och flytta hemifrån, även om de vill. Varför inte bara vänta då tills de har möjligheten. Och visst kan man bli arbetslös om man har ett jobb, det är ingen garanti, men DÅ har man i alla fall varit ute på arbetsmarknaden och har lättare att hitta ett nytt jobb sedan. Och visst går det att plugga med barn. Men är det inte skönt att slippa plugga in gymnasiet när man samtidigt har ett barn att tänka på? Och kunna fokusera på annat sedan.



Och jag menar inte alls att man ska ut och supa, för det tjänar ingen på. Jag menar att man ska sin barndom i akt och njuta av den!



Visst är man en mamma hur gammal man än är som förälder. Och visst är man en minst lika bra mamma ung som gammal. Jag argumenterar inte emot detta. Jag argumenterar emot stressen. Att inte vilja vänta. Bara ett litet tag, tills man vuxit upp såpass mycket att man kan kallas vuxen.



Nu blev det väldigt långt ;) Men jag hoppas att du förstår min synpunkt.