HJÄLP VART BOR JAG NÅGONSTANS ??

Jag har undrat gång på gång vad det är för kommun jag bor i. I blad känns det som det är bättre o flytta. Men nu känns det att det är väl bäst o flytta innan kommunen går i konkurs. Jag menar, har man inte råd med några tusenlappar är det väl dags för en konkurs.
 Jag berättade ett tag sedan att jag var på föräldramötet och det pratades om en skateboard ramp till barnen. En av barnens pappa har erbjudit sig o bygga den. Det som saknas är själva matrialet. Och nu kommer den spännande delen. Matrialet kostar några tusenlappar och det har kommunen inte råd med. De har råd med en ny kommunhus för gud vet hur många miljoner, de har råd med konst för miljoner och allt annat de lägger våra skattepenar på. Om det nu skulle vara så att Hällabrottet får en massa då skulle jag förstå, men så är ju inte fallet. Grinden till dagis är fortfarande inte flyttat , 4 år efter de har låvat. Själva dagisgården är som en bassäng vid regn. Men de fick ju en ny leksaksbåt tre år sedan så nu behövs det väl ingen i nästkommande hundra år.
 Vad gör mig mest förbannad är att det pratas hur barnen är vår framtid, hur ungdomar måste sysselsättas så de inte gör bus runtomkring och hur kommunen sätter press på skolans o dagisens kvalite o därför har vi ingen vårdnadsbidrag i våran kommun.
 Låt mig ta en paus o skratta nu.... 
 Skolan är en cirkus där inget fungerar, men det har ni väl förstått länge sedan. Senast i dag ringde mannen till kommunen och ba de koppla honom till skolan. Efter 15 minuter hade kvinnan i växel provat alla telefonnummer i hela skolan och det var  ingen som svarade på telefon. Fråga mig om jag är förvånad.
 Springande barn på lektionerna, att läraren inte gör sitt jobb och ser oss föräldrar som obildade djur är en annan sak eller att ett barn kan gå i skolan i tre månaden utan att någon lärare över huvud taget kollar hur långt barnet har kommit med sin läsande. Men det är väl för mycket begärt att barnen sa lära sig saker.
 Men jag har ju fått höra att jag är invandrare och därför är jag inte  nöjd med skolan. Ja då är det väl så. 
 Men jag tycket att solan och dagiset ska vara där för att hjälpa os föräldrar så att när vi jobbar tar de hand om våra barn och utbildar de. Skolan och dagis är inte en plats vart man förvarar barn i högar, men så har det blivit här precis som äldreomsorg har blivit. Nyförtiden förvaras det mäniskor istället av att hjälpa de o växa ovh utveklas.
Klaga inte då att undgomar inte sköter sig, får inte godkänd betyg i skolan etc.. Det är både föräldraansvar och lärarnas engagemang som behövs. Men när träffade ni senast en engagerad lärare ? Här är det en bristvara.
Det är lätt o skylla på ungdomar, men har man gjort något åt problemet ? Man har väl inte förstått att rycka på axlarna hjälpr inte.
 Tillbaka till ämnet. Har glömt bort vad jag ville säga med all min skällande. Det är så att i dag fick vi en papper från skolan med text och där stod det: ...om någon eller några har egen företag eller jobbar på stället där det finns matrial so kommer o behövas.. och sen listan då över all matrial som behövs till skatebårdrampen.
 Under egna företag menas det väl bygfirmor antar jag. Jag tycket det är fel o skriva så. Vi bor i en liten sammhälle och alla vet vad andra jobbar med. Och har man nu egen byggfirma, men kanske har inte råd o hjälpa till(jag menar har inte stora kommunen råd med det så ) då känns det ju konstigt och försöka förklara bort. Samt de som jobbar i ställen det finns byggmatial ska de då gå o be sin skef för matrial.
 Varför inte bara skriva att de som har möjlighet eller kan ? Varför inte samla pengar  till ex. 50 kr eller 100 kr per barn och alla kan lägga i en låda anonymt i skolan. Ingen som behöver veta om man inte lämnar pengar. Det kan ju vara att det finns några som inte har råd o göra detta.
 Sen undrar jag ju så klart om vi får skatterabatt från komunen. Jag menar vi ska fixa allt som stimulerar våra barn själva, våra barn har ingen matsal(fråga inte varför, men kommunens utbildnings chef känner inte ens till det) och man törs inte skicka sina barn till dagis så kommunen måste ju spara tiotusentals kronor på oss. Men de pengarna går säkert till nya fikarummet och nya fikarummet  behövs så mycket för det slits ju så när de spenderar det mesta av sin tid där.
Är det bara i våran kommun det är så eller ät det likadant i era kommuner ?

SÅ OM DET ÄR NÅGRA SOM HAR MYCKET PENGAR ÖVER O KAN KANSKE GE BORT DESSA TRÄPINNAR... .