FEMINISM ???

Jag är ärlig och säger att jag förstår inte det med feminismen. Jag försöker, men jag förstår bara inte. Innan jag började blogga tänkte jag inte ens på ordet feminism eller på feministerna för den delen, men de verkar ju vara överalt här i bloggvärlden. Så jag är nyfiken...Kan någon förklara grejen för mig ?
 Jag gick o läste på Wikipedia och där stog det så här..

Feminism är en intellektuell och politisk rörelse för kvinnans fulla ekonomiska, sociala och politiska likställighet med mannen, enligt Svenska Akademiens ordlista (2006).[1]. Det betydde tidigare också kvinnliga egenskaper hos män.[2] Vissa av rörelsens rötter kan spåras till 1700-talet och har sedan dess funnits i en rad olika gestalter. Ordet feminist var ursprungligen ett nedsättande uttryck för att beskriva kvinnor som inte anpassat sitt beteende till rådande könsnormer.[3] Benämningen togs dock över av kvinnorörelsen vid den internationella kvinnokonferensen i Paris 1892.[4] Från ursprunget i upplysningstidens frihetstankar och den fran



OK då reagerar jag på 2 saker: 1 Vilket jobb i  Sverige år 2010 ( på tanke med facket o allt sånt)  får kvinnor o män olika lön för samma jobb ? Om kvinnor o män får samma lön för samma jobb så förstår jag inte vad feministerna strider över ? Det är ju liksom fixat redan så man kan väl lägga ner verksamheten.
   2. Om feministerna startade på 1700 och den större delen av oss gillar fortfarande tjejigt så hur mycket har de lyckats i de 300 åre ?

Men jag förstår inte heller varför man ska strida. Feministerna skriver att de är stålta. Över vad ? De säger att vi ska vara jämställda, lika. Vi kan inte. Det går inte. Det kommer aldrig o gå. ALDRIG. Vi har olika kromosomer, vi är ``byggda `` olika. Vi är OLIKA helt enkelt. GILLA DET I STÄLLET. Hur mycket man är försöker o pressa på oss jämställhet är det onaturligt och kommer aldrig o fungera.  

Jag googlade på feminismen och ramlade in i någon samlarpats för  feminister och det var tre saker som stack ut

1. Varför är det just feministerna som visar stolta upp sina orakade ben, privatdelar mmm. Vad är grejen med det ? Ska man likna en man eller ? Jag förstår inte. Alla gör väl som de vill med sina privata kroppsdelar, men varför är det just feministerna som inte rakar sig ? Jag har förstått att de inte vill vara så kallade sex objekt och då ska man inte göra sig ``fin`` för män. Jag rakar inte mig för mäns skull. Jag gör det för min egens skull. Men de flesta feministerna(på bilderna i alla fall) sminkar sig, några har tatueringar och piercingar. Hur går det där ihop då ??? Det där är väl också o göra sig fin.
2. Många av feministerna är rent av manshatare. Ja, det är de. De berättar om hur de har blivit våldtagna och hur män tvingar sig på kvinnor och hur män är DJUR. Det var vist en feminist som sa det även i TVn. Jag förstår inte det.
Jag ska berätta då något för er som inte många vet. Jag har blivit våldtagen. Jag var bara en liten flicka då och hade inte ens börjat skolan. Våldtäksman var inte ens någon man. Han var ett barn själv. 15 år gammal var han och styvson till min morbror. Men vet ni vad. Jag hatar inte män för det. Nej, det gör jag verkligen inte. Så klart har det påverkat mig, men inte gjort mig för manshatare.
 Jag har inte haft  många bra mansfigurer alls i mitt liv. Min pappa var ett skitstövel som levde dubbelliv och övergav oss o gav oss inga pengar för mat eller el . Min mammas bror var alkoholiserad från 16 års ålder och dog i lunginflammation innan han hade ens fyllt 50. Min morfar var snäll i vissa delar av tiden, andra delar kunde han spöa mig med sina stövlar för jag hade stängt dörren för högljutt. Han hade också problem med spriten till o från och var inte så snäll mot min mormor har jag förstått. Min första sambo var inte heller något vidare man. Men trots det hatar ja inte män. Jag har inga problem med de alls. Kalla mig för blåögd om ni vill men jag litar på människor och jag kan inte förstå vad det där ska ha med feminismen o göra ? Jag gör bara inte det. Förlåt mig. Att säga att män är djur och att alla män är våldtäktsmän är förnedrande och orättvist. Vart är det jämställda där då ?
3. Jag förstår inte heller fixen de har att killar ska ha klänning på sig. Varför ? Ja nu kommer de säga att varför inte ? Gör hur du vill i ditt eget hem säger jag då. Men de försöker o få oss rosa älskande mammor o verka som något stenåldrigt o hemskt som uppfostrar sina döttrar till offer. Då ska jag säga till er. Jag hade inga rosa kläder alls när jag var liten, jag bar nästan alltid byxor och ändå blev det så i min bardom. Men vet ni vad jag är ingens jävla(orsäkta ordet) offer.
 Det senaste är att feministera vill förbjuda porr. Det är hemskt det med sexualitet tycker de. Det tycker inte jag. Vi människor är vackra(vissa mer än andra förstås) Jag har inget emot snygga rumpor och sexiga killar. Ladies Night skulle inte ha en så stor publik om vi inte skulle tycka om det. Och vem går o tittar på Ladies Night ? Det är vist kvinnor, men ladies night kallas inte för porr. Men om det våre tvärtom ? Om det våre 5 kvinnor där som sjöng o dansade halvnakna och hundratals män  tittade på? Vad tror ni skulle stå i tidningarna dagen efter deras första föreställning ? Det skulle stå orden PORR, SKAMLIGT, ÄCKLIGT, KVINNOFÖRNEDRANDE mm. Inte sant ??
Det mera jag läser inser jag att feminismen tros bara fungera åt ena hållet. 
 Läste i en blogg att askungen var inte bra barnbok(inte tillräckligt jämställd antar jag), men nalle pooh gick bra. Ok Nalle Pooh var man, Kristoffer Robin var man, Ior o Tiger var män jag tror alla i Pooh världen var män. Det står i alla fall han framför alla i boken vi har hemma. Vad är det för en perfekt värld då med bara män ? Varför går Byggare Bob bra, men inte barbie ?
 Läste också om en så kallad perfekt genus(eller vad det nu heter) barnbok. Det handlade om en pojke som blev duktig på fotboll när han tog på en klänning, morfar blev duktig på golf när han tog på en klänning. Ja ni fattar. Det blev coolt o bära klänning. Men sergöst ? Var finns dessa magiska klänningar o köpa ? Jag vill också bli bra på fotboll.
Jag förstår att böckerna är fantasivärld. Så varför får inte våra barn höra både om askungen och byggare bob ? Är inte gamla sagor som askkungen o snövit en del av historien ? Våra föräldrar har läst det och våra barn kommer o läsa det. Uråldrigt säger de då. Men bibel då ? Är den inte uråldrig då ? Hela historien är ju uråldrig egentligen. Jag vill inte gå tillbaka i tiden när man inte hade el, men jag vill inte gå fram i tiden var vi inte får vara kvinnor och var män o kvinnor ska ha en ständig kamp över att vara precis lika. Det våre så i helsike tråkigt.
 
 Så slutsatsen är det att de enda som gör någon till offer är personerna som ser sig själv som offer. Ingen annan. Och trots att jag har läst en massa på internet i kväll kan jag konstatera att jag förstår fortfarande inte det med feminismen. 
Om jag vaknar i natt och det står en feminist bredvid min säng och håller i en motorsåg(jag ville säga stekspade,  men jag ville ju inte vara könsdiskriminerande)då kommer jag kanske fatta, men tills dess får jag leva i ovisshet.

 
Sara

Hej!

Jag håller med om många saker du skriver. Men jag måste samtidigt sga att det är tyvärr så att det finns löneskillnader mellan kvinnor och män. En del kan förklaras av olika anledningar, men inte allt.

http://www.arbetsgivarverket.se/t/newspage____2012.aspx



Men du har helt rätt i att livet är för kort för att man ska bli ett offer. Jag och D har delat föräldraledigheten, men jag byter inte däck. Jag tycker jämlikhet måste ligga i lika möjligheter och villkor. inte att alla ska ha klänning och man ska vägra rosa. Det vore för övrigt trist om alla var lika. Nu ska jag springa och raka benen. ;)



Ha det bra!

Sara

Janne

Det här var ta mig fan det bästa jag läst på mycket länge! Jag förstår inte heller allt detta tjafs om feminism. Jag vill också att alla ska ha lika lön för samma jobb men det är ju en självklarhet som inte har nåt med feminism att göra.

Cecilia tipsar

det finns ytterligheter i alla grupper. ja det finns dem som kallar sig feminister som är fanatiska och lite smågalna, men bara för att de säger att de visar feminism så är det inte sant. lite som att någon skulle säga att det ingår i ett klassiskt svenskt midsommarfirande att offra barn, det är inte sant även om det skulle vara många som gjorde det.

feminism, och nu talar jag bara för mig själv, är en önskan om ett samhälle där alla är lika värda och har samma förutsättningar att göra vad de vill. de som vill bara rosa ska kunna göra det, oavsett om de är tjejer eller killar. de som vill bli sjuksköterskor ska kunna bli det oavsett om det är män eller kvinnor. för att uppnå det så tror jag att det är viktigt att exempelvis inte ha yrkesnamn som påpekar att det är ett visst kön (ex sjuksköterSKA). det påverkar pojkar och män att inte göra just det jobbet trots att de vill. de får andra förutsättningar än tjejer då det under ytan väntas att de inte ska där och göra. det är det feminismen handlar om för mig, att öppna upp samhället så att man får välja själv. och inte bara får utan också i praktiken kan, utan att kallas gränsöverskridare eller ses som nåt särskilt. för viss är män och kvinnor generellt olika! men de flesta skillnaderna mellan människor ligger på individbas. ungefär som att man inte kan säga på allvar att alla blondiner är våp så kan man inte säga att alla män kan byta däck. det här med kläder på barn handlar mer om vilka signaler barnen sänder ut och hur de blir bemötta beroende på vilka kläder de har på sig. rosaklädda barn blir mer gullade med och barn med "tuffa" kläder oavsett kön blir mer bemötta som att de är tuffa och klarar sig själv. jag tycker att barn ska vara barn och att kön kommer sen, det blir inte viktigt förrän det är större. om jag får barn så kommer de att ha alla färger och alla sorters leksaker, och så tror jag att de flesta barn har det idag. äsch nu orkar jag inte skriva mer :) hoppas du fattar hur JAG ser på feminism iaf, även om de fanatiska feministerna är omöjliga att förstå!

till Janne

sv. stort tack.

Jag har märkt att det är alltid när jag skriver något sånt så håller män med mig. Jag börjar tro att jag tänker som en man. Men sen älskar jag ju allt lull lull o rosa o sånt så det gr inte ihop i bland. jag är kanske schizofren ?

Cecilia tipsar

jo janne lika lön för lika arbete har väldigt mycket med feminism att göra. enligt svenska akademins ordlista så betyder "rörelse för kvinnors jämställdhet med män". det innebär jämställdhet på alla plan, både lönemässigt och annat. och nej det är inte en självklarhet, det var inte länge sen som kvinnor uttalat fick lägre lön för att de var kvinnor. idag är det sällan nån är dum nog att säga det där rakt ut, ändå så har grupper med mest kvinnor lägre lön än grupper med mest män.

det finns flera olika definitioner på ordet feminism, och jag går sällan runt och kallar mig feminist själv. men jag tror att de allra flesta i sverige, både män och kvinnor kan ställa upp på de grundtankar som feminismen har. sen vad man vill kalla sig själv känns inte jätteviktigt tycker jag, det viktigaste är att man strävar efter att alla ska ha möjlighet att göra det de vill, inte stängas in i fack beroende på kön.

Linda

Jag jobbar på en personalavdelning där den kvinnliga chefen ifrågasatte om vi skulle anställa den 35-åriga kvinnan eftersom att "hon kommer kanske att skaffa fler barn och vara borta mycket med sjuka barn". Men på ytan är vi jämställda på mitt jobb ;)