KVINNOFÄLLA

Innan jag flyttade till Sverige hade jag aldrig hört talas om kvinnofälla. I mitt hemland brukar det vara så att kvinnan gör det mesta hemma. Det har alltid varit så. Kvinnan lagar maten, städar o syr och mannen renoverar, bygger o lagar bilar. Eftersom de flesta har äldre bilar och de flesta renoverar allt själv brukar det jämna ut sig på arbetsuppgifter. Så klart börjar det också förändras i Estland nu när nya generationer växer upp. 
Det med att ha delade arbetsuppgifter hemma och hur man ska dela på de är upp till var o en tycker jag. Det kan vara mannen som gör allt och det kan vara kvinnan som gör allt i hemmet och de kan båda göra hälften. Så länge man är nöjd och överens finns det ju inga problem tycker jag.
 Nu pratas det om kvinnofälla igen. Det är synd om den lilla stackars kvinnan. För vi kvinnor kan ju inte tänka själva. Nej, inte vi. Vi kan inte säga i från när vi tycker något är fel. Nej, det kan vi ju inte..Fråga mig inte varför för jag förstår inte. Men vi behöver tydligen att de högre makterna ska säga hur det ska vara mellan våra hem.
 Första gången jag hörde talas om kvinnofälla var några år sedan när det så kallade vårdnadsbidraget kom. Jag försår egentligen inte vad problemet är. Kommunen sparar massor med pengar med det och mammor som vill kan vara hemma med sina barn tills de är tre år gamla. I mitt hemland kan man vara hemma med sina barn tills de blir tre och får en mycket liten summa för det.  I Sverige kostar en dagisplats  för kommunen 80-90 000 kr varje år /per barn.  Att då betala en mamma 36 000 låter ju billigt. Men IKKE. Det är en kvinnofälla. En kvinnofälla för att det är just kvinnor som stannar hemma med sina barn. Att en högavlönad kvinna skulle stanna hemma för 3000 kr i månaden är ju inte troligt. Men att 3000 kr skulle hjälpa en kvinna som har valt o stanna hemma  är ju självklart. Jag tycker det är ju en vin-vin sitoation. Kommunen sparar pengar och kvinnan kan vara hemma med sitt barn. Det finns ju inget o förlora tycker jag. Men det tycker inte vissa politiker. I våran kommun finns det ingen vårdnadsbidrag. Så jag får inga 3000 kr, men jag stannar hemma ändå. Jag har valt en frivillig och gratis så kallad kvnnofälla. Kommunen sparar massa pengar och jag får inget. Men det är ju frivilligt och jag klagar inte. Jag sitter i min kvinnofälla och är glad över det. Det är vårat val, mannen o min, och ingen ska få mig o må dåligt över det.
 Men nu har vi ju en annan kvinnofälla också har jag hört. Just den där fällan som städerskor jobbar i. Hörde härom dagen att några partier(fråga inte vilka) ville avskaffa rut avdraget för det är kvinnofälla för att det är mest kvinnor som jobbar som städerskor. Ja vet man ska inte prata om politik och det gör jag inte heller. Jag pratar om sunt för nuft. Detta parti ville avskaffa avdraget för hushållsnära tjänster som städning, men inte rotavdraget som man kan göra när man tar en byggare. Kan någon förklara skilnaden till mig.
Alltså städjobb är kvinnofälla för det är kvinnor som är städerskor. Men dagisfröknar, frisörer, undersköterskor i dessa yrken är ju också mest kvinnor.
Byggarna då ? Det är ju mest män som är byggare. Finns det en mansfälla då ? Är den inte lika alllvarlig ? 
Sen säger denna parti att det är bara rika som kan utnyttja det och att det ska inte unnas. Jag tycker att allt är prioriterings sak. Vill man prioritera att någon städar o gör ditt hem fint då får man göra det. avdraget skaffades ju för att få bort svartjobb i denna branch och det fungerade ju. Svarat jobb blev vita och det betydde att mera skattepengar kom in. Men det här handlar inte om det. Det här hanslar om kvinnofälla säger de.
Men gynnar då inte rot avdrag heller de rika ? Har man inga pengar kan man ju knappast bygga. Och arbetslösa o fattiga kan kanppast få lån för att bygga så är det ju. Det är dyrt o bygga.
 Vad jag skrattar mest åt är att medlemmar i detta parti gör själv avdrag för hushållsnära tjänster. De tycker själva visst om o utnyttja dessa stackars kvinnor som är i kvinnofällan och inte vet det själva. 
  Jag börjar tycka synd om mig själv. Jag lever i en kvinnofälla. Dessutom i en obetald sådan. och när det är dags o sätta barnen på dagis och jag kanske blir en städerska jobbar jag också i en kvinnofällan. Sen kommer man hem efter jobbet o lagar mat i sin kvinnofälla och skulle man bli med barn skulle man ju vara i ännu större kvinnofälla för jag har vist hört att 100 % av gravida människor är kvinnor. Det är hemskt liv vi kvinnor lever visst. Vi är tydligen nyförtidens slavar. Bäst o ta livet av oss direkt...
När får vi börja tänka själva ?
  
 



Madde

Jadå jag när redan lite bättre ;)

Diana

Jag ser främst kvinnofällor som i att man faller in i gamla könsroller (som att kvinnan städar, lagar mat etc). Jag har inget emot att göra allt detta, men då ska det vara mitt jobb att göra det. I dagens samhälle jobbar oftast båda parterna 100% och då tycker jag det är fel om allt jobb där hemma ska läggas på kvinnan. Men jag tror det är svårt att hitta en und svensk kvinna idag som går med på att ha de förutsättningarna. :) Den dagen jag blir mamma hade jag gärna varit "hemmafru", dock skulle det aldrig fungera ekonomiskt (de 3000 räcker ju ingenstans) och hur det skulle bli med pensionen vill jag inte ens tänka på... den är urkass idag fast att jag jobbar 100%, hade varit omöjligt att spara ihop en vettig pension på egen hand.

Hur har ni löst det? Med din pension?

Annika

Superbra skrivet! Håller med dig fullt ut!

Smultron Mamman<3

SV: Här kan du rösta =)



Jag är med i en veckans blogg tävling och skulle bli jätte glad om du ville rösta på mig =)

Klicka på denna länken för att rösta. http://annierehn.blogg.se/2010/march/finalisterna-ar.html#comment



Jag är nr 8.

Britt

Det går att göra politik av allt. Klart att mammor och pappor som vill stanna hemma med sina barn, har råd med det ska göra det. För barnen är det ju det bästa och tryggaste som finns...säger jag trots att jag arbetar i förskolan. I dag är det ju faktisk pappor som väljer att vara hemmapappor också...ingen pratar ju om mansfälla där...utan bara om hur duktig de är. Märkligt det är!