RÄTTEN O VARA FÖRÄLDER

Läste det HÄR i Aftonbladet. Mirka från familjen Annorlunda berättar om sin nya lägenhet och förvaringsproblematiken. Som ni vet, jag älskar familjen annorlunda, men jag vet hur kritiska människor är mot storfamiljer så jag läste kommentarerna under artikkeln. Och mycket riktigt var det en hel rad kommentarer om hur synd det är om deras grannar som måste bo bredvid ett dagis, hur korkade de är, hur det är synd om barnen och hur korkade de är. Ja ni förstår.
 Hur många barn en familj skaffar är upp till var o en och ingen ska behöva må dåligt att de har för många eller för lite barn. För det  finns ju även de som gnäller att familjen har bara ett barn, stackars ensam rackare säger de. Och skulle det vara en kvinna som inte vill ha barn gnälls det då också. Onaturligt sägs det. Men om en man inte vill ha barn är det helt ok. Det finns gnällspikar överalt och alltid.
 Det finns ingen körkort för föräldraskap. Det finns ingen test vi ska ta innan vi sätter barn till den här världen och vi får ingen stämpel på pannan att vi är godkända som föräldrar. Att bli förälder kan kännas skrämmande. För vissa går det snabt o komma in till föräldrarållen för andra tar det längre. Sen finns det de som aldrig känner sig bekväma i sin föräldraskap. Det finns de som har fått ett barn utan att vilja ha barnet. Oftast är det ju män som blir pappor utan att de har velat det. Sen finns det kvinnor som egentligen inte ville ha barnet med tycker att har man blivit med barn ska man föda den. Det finns de som skaffar barn för det känns som ett måste när man är gift. Ni vet mamma, pappa, barn, det hör ihop.
 Det behövs ingen hälsokontroll för att bli med barn. En heroinmissbtukare kan bli med barn. En alkoholist kan bli med barn. Det finns de som undrar om en psykiskt sjuk förälder har rätt o skaffa barn. Vad är åldersgräns för att skaffa barn ? Kan man vara för ung ? För gammal ? Vilka psykiska o fysiska parametrar spelar roll ? Har en man i 60 års ålder rätt o skaffa barn ? Har en HIV smittad kvinna rätt o skaffa barn ?  Har man rätt o skaffa så många barn man vill ?
I lagens ögon finns det inga gränser för såna parametrar för att skaffa egna biologiska barn. Borde det vara ? Om man har fött barn och inte klarar av o ta hand om den kan myndigheterna komma in o ta barnet, men föräldrarna kan skaffa ett nytt barn. Ingen som kan förbjuda de o skaffa fler om de får behålla dessa barn efter födseln är en annan femma.
 Det sägs att storfamiljer är själviska och skaffar barn för sig själv. Varför skaffar man annars barn ? Det är knappast barnet själv som har bett o bli född ? Varje liv vi sätter till världen är ju för egen skull. Vi vill ha någon som liknar oss. Vi vill bilda familj. Vi vill ha ett kärleksbarn.
 Sen finns det diskussion om man skaffar barn eller om man får barn. Jag tycker att barn är en underbar gåva. Jag älskar mina tjejer och skulle inte tänka mig ett liv utan de oavsett hur mycket de sätter sin stackars mammas kärlek på prov.
 Det finns de som säger att människor har inte rätt o skaffa barn. Vi har inte rätt o sätta barn i den här världen med klimatförändringar, kriminalitet och våld. Men om vi tycker att världen har gått under varför lever vi vidare då ? 

 När MANNEN och jag träffades var det inte alls självklart att vi skulle skaffa barn. Han ville inte ha egna barn i  början. Han tyckte han var för gammal och  för sjuk. Han hade mycket funderingar över  liv o död och vad skulle hända om han inte skulle finnas vid liv längre. Hur skulle det gå för barnen då ? Jag var mycket mera positiv . Jag tyckte inte alls att han var för gammal. Och vad gäller döden kan vi alla dö imorgon. Men jag förstog honom. Han kan inte göra allt med barnen. Han kan inte spela boll med de, han kan inte kasta de i luften och busa runt med de så mycket de vill.  Men jag tycker att det är så mycket mera man kan göra med barnen, inte bara den fysiska delen. Han är fantastisk pappa och spenderar all sin lediga tid med barnen. Men vägen dit, vägen till att han skulle känna sig bekväm med tanken att skaffa barn var lång. Han var glad när jag blev gravid, men fortfarande mycket tveksam. Jag tror det var när jag fick missfall och det inte skulle bli några barn förstog han att det var något han ville ha. Något han hade längtat efter fast han inte visste. Jag hade ju Carmen Ly, men han hade ju inga egna barn. Han hade inte varit med om från början.
 Nu har vi gjort om det mer än en gång och har två gemensamma barn. Livet har förändras mycket, men sjukdomen finns kvar. Det finns de i våran omgivning som tycker att vi inte skulle ha skaffat barnen. Att det är synd om de när mannen försvinner. Men faktum är att den tiden vi har i världen kan ta slut för vem som helst tidigare än det var tänkt. Hur mycket tid vi har kvar vet ingen. att mannens tid är kortare än en mans som är helt frisk är ju självklart, men vi vet inte hur kort tiden blir. Forskningen går vidare, man kommer på nya tekniker och vem vet en vacker dag kan han kanske få en mekanisk hjärta och bli så gott som frisk. 
 Om det har varit rätt eller fel o skaffa barnen får framtiden visa.  Vi vet aldrig i förväg hur det kommer o gå för våra barn. Hur våra val kommer o påverka de.Jag tycker bara att om man börjar o tänka på vad som kan hända och inte vågar o skaffa barn kan man lika gärna sluta o leva.
För en sak är säker. Själva livet är livsfarligt och slutar alltid med döden. Det viktiga är att hur vi har levt den tiden vi har fått här på jorden. Det är kvalitet som räknas inte kvantitet.
Lev livet o njut.
Ebba

Vilket rosa par? De stora fluffiga eller de lite mindre.

LIENE

sv: Ja verkligen ju:D

godnatt

Gun

Vilket fint inlägg Kadri! Du uttrycker dig så bra. Jag håller med dig om allt! Hoppas ni får många år tillsammans och att de hittar en lösning för mannens hjärta. Man får aldrig sluta hoppas.

Förvirrade Morsan

jättefint inlägg!

GÖZDE;

Tack :)



Bra skrivet!

Isabel

Svar:

tack så jättemycket för den söta kommentaren :) Ja det stämmer att jag har fräknar :) Tyckte inte alls om det när jag var liten men nu gillar jag det!



Håller helt med föregående talare: BRA SKRIVET!!!

Ellis

Blev rörd av att läsa <3

Anki

Man kan vara närvarande med sina barn på olika sätt! Mycket fint skrivet, Jag tror att varje människa vill ha något som kommer från oss själva!!

Jag kan känna så här, min äldste son har inga barn ännu, som han ser det nu vill han inte ha några men det kan visserligen ändras, Men jag tycker att det är synd att livet slutar med honom om du förstår hur jag menar!

Men valet är hans! Mycket kan nog bero på att hans flickvän efter 15 års tid lämnade honom och han inte riktigt vågar lita på någon ännu!

Han blir 32 år i år, men mycket kan hända och det är mycket som händer i hans liv just nu, jobb, kamrater, resor, motorcykelkörkort!



Alla människor har som du säger rätt att bestämma, hur/när/var och om de överhuvudtaget vill ha barn i sitt liv!

Men barn är ju själva livet oxå



Kram

Nanna

Mycket bra inlägg ! Ha det bra, hoppas mannen pallar med, ont är ett rent &#%%# ! Jag vet, och då var det "bara" ischias ! Du får låna honom ett par av dina dvärjar...

Josefine- mamma till Olivia

bra skrivet kadri. :)