OK ATT SLÅ SINA BARN ?

 Läste i dag att mitt hemland Estland funderar på att skaffa ett lag som förbjuder vuxna o slå  barn. Motståndet är starkt och enligt undersökningen tycker nästan 72 % av estländare att det är helt OK att slå sina barn. Jag slutar aldrig förvånas. 
 Här i Sverige fick vi läsa innan Jul hur folk blev arga för att små grisar inte mådde bra och hade det smutsigt. I Estland får man helt lagligt spöa skiten ur sina ungar. Båda länder är i EU men ack så olika värderingar.
 Jag själv har fått spö från både min pappa och min morfar. Pappan tyckte att han skulle visa mig o veta hut när jag hade varit olydig. Han tog sitt långa skärp och slog mig tills han tyckte det räckte. tills jag hade lärt mig o veta hut och faktum är ju att jag gjorde aldrig om det. Morfar tyckte att jag hade stängt dörren för hårt och tog av sina stövlar och slog mig i huvudet om och om igen . Jag stängde aldrig dörren för hårt.
 Att själv fått spö måste jag erkänna att jag tycker inte att jag blev skadat för livet och inte är jag bitter på de för just denna sak, men jag skulle ALDRIG komma på o straffa mina barn på detta vis.
Hur ska vi vuxna lära barn o lösa sina problem igenom att prata när vi själv använder våra händer i stället av munnen ? För mig helt obegripligt och jag hoppas att estlands regering kommer på att vi faktiskt lever i 2010 och inte 1800-talet.

Ine Henriksen

Sv: Tack så mycket, det känns skönt att få höra andras meningar i bland. Det kan i bland kännas som att man sitter ii någon skit där man tror gott om alla.

Ha nu en fin kväll!

Kramar

Diana

Jag brukar säga att det bara är idioter som slåss oavsett vem man slår. Man "slåss" med hjärnan men de dumma kan inte det så de tar till knytnäven istället.



Sv: Sen jag träffade Batman har det mest blivit parmiddagar eller hemmafester. Men nu är min bästis singel och behöver träffa en karl. Haha! ;)

Gun

Tråkigt att du blev slagen, men skönt att du inte är bitter eller känner att du tagit skada av det. Jag tror många som blir slagna känner sig väldígt ktränkta av det och får men för livet.

Johanna

Då känns det som om även om lagen går genom kommer folk aga sina barn... högst troligen, även om det är straffbart 74% är mkt...



Tråkigt du varit med om det, men ja, barn är inte dumma, de vet ju vad de måste göra för undvika det, det betyder inte att de vet hut för det. som du skriver..



Nej, sådan bestraffning finns inte på kartan hos mig heller, finns andra sätt och få ett barn förstå den handlat fel.

thakock

Usch nej, man f¨r verkligen inte slå sina barn. =/



Även om jag faktiskt tyckte han den dära gubben det stått om på aftonbladet gjorde rätt som gav en tonåring en örfil... =/



ellinorpettersson'

tack så mycket! :D

allt bra med dig då? :)

Frida Stigevik

sv: ja, det var det faktiskt :)

GÖZDE;

Haha, ja visst är de gulliga :D

bra skrivet håller med dig.!

Dragana

Jag har också varit slagen av mina föräldrar, eller ja det låter lite väl hemskt... men så är det. Och jag tycker absolut inte att det är något större fel och är inte ärrad för livet på grund av det!



Jag tycker att det ska vara ett val som föräldrar själva gör om hur de vill uppfostra sina barn. Och släkten ska absolut inte slå barnen som inte är deras och så...



Men så vill jag också påpeka att det finns skillnad mellan barnmisshandel och smisk.

Josefine- mamma till Olivia

Verkligen skillnad från land till land, man hoppas ju att det ska avskaffas för visst kan man nå fram med information på annat sett en att slå. Skulle aldrig falla mig in att ge smisk till Olivia om hon varit olydig.