MANNEN O JAG- EN O ETT

Det med EN  o ETT är svårt för en båtflykting som mig. Speciellt svårt när ens treåriga dotter är bättre på det.

JAG: Säger Jessica  rätt en o ett framför orden ?
MANNEN: För det mesta.
JAG: Är hon duktigare än mig ?
MANNEN stirrar på mig: Jag vet inte om jag vågar o säga.
JAG: Är du kyckling eller MAN ? 
MANNEN: Kyckling så klart.  OK hon är duktigare än dig.
JAG: Men jag kan gå på pottan.
MANNEN: För det mesta
Sandra :)

Svar: Haha ja det är inte direkt min ögsta önskan att åka dit xD

simone

haha sweet :D

Soffi

sv: Hihi, ja! Jätte kul! :D

Ellis

Haha aww sved den?

Em

Hahaha! Vad duktig du är som kan gå på pottan!!

Nu vet jag inte om samma sak gäller i Sverige som i Norge, men "EN hand - handEN, ETT ord - ordET, ETT skåp, skåpET, EN gräsmatta, gräsmatTAN". Jag tror att när man säger ETT framför, så slutar ordet på "ET" om du tar det i bestämd form. Vet ej om det hjälper dig, för du kanske har problem med att böja det i bestämd form också. Det har jag ibland.. ;)

Thakock

Hahah härligt ;D



sv:haha men min tål ju verkligen inte grönsaker. Han dör om jag ger honom =P

Kate

Inte så roligt alls :/

Renee

Ni är duktiga både dottern och du.

Anonym

de gör inte så mkt om de blir lite fel, du skriver ju jättebra.. =)



sv: haha jag måste erkänna, jag bjuder på både mina hundars sovställningar och min egen.. =P men snyggt är de ju inte..=)

angelica

de gör inte så mkt om de blir lite fel, du skriver ju jättebra.. =)



sv: haha jag måste erkänna, jag bjuder på både mina hundars sovställningar och min egen.. =P men snyggt är de ju inte..=)

Gun

Men det är inte så lätt, och det gör inget, för vi förstår vad du menar ändå.:)

Nanna

Ha,ha, hårda bud !! :)

Ama de casa

Jag förstår dig fullständigt! Här i Spanien måste man ju bestämma sig för om substantiven är manliga eller kvinnliga. Det är en sund 50%-are...