GRAVID MED SESAM VECKA 27

  Sista dagen i vecka 27 i dag. Imorgon blir det en ny vecka, vecka 28. Vad tiden går fort.
  Mindre än 90 dagar kvar nu. I bland känner jag mig som en tickande bomb som bara tickar o tickar tills det är dags o explodera...Och man känner ju sig faktiskt kanska så färdig nu. Magen är enorm och i vägen överalt. Men större ska det bli. Fogarna gör så ont så ibland tror jag att man kan dö av foglossningen. Visst kan man det ? Det gör så ont. På kvällarna kan jag inte ens gå längre. Jag vaggar runt här hemma som en ankelefant och mannen skrattar åt mig.. Han får göra det för jag vet att jag  ser hemskt  rolig ut och jag skrattar år mig själv ibland. Dessutom älskar han mig så han är förlåten..
 Men man ska inte klaga. Illamåendet är ju borta igen (just nu i alla fall) och det är sommar. Vad jag älskar o vara gravid på sommaren. Man kan gå runt med tunna klänningar och behöver inte oroa sig om hur man ska hitta en jacka som man kan stänga dragkedjan på eller hur man ska få på vinterstövlar. Inte ens tal om att knyta skosnören...
  På fredag ska vi till barnmorskan. Jag  är så förväntansfull. Det är konstigt egentligen att trots att det är fjärde barnet längtar man lika mycket som när man var gravid första gången. Jag tycker att det är lika spännande nu än det var då. Fast nu vet man ju mycket mer. Då hade man ingen aning om hur det var o föda och allt som händer efter förlossningen.
 Hittills har jag gott upp ca 6,5 kilo. Resten av måtten får man reda på fredag...

___________________________

från gravid.se


Nu har du kommit
till sista veckan i graviditetens andra tredjedel. Din mage är nu ganska framträdande, men storleken beror också på din kroppsbyggnad, längd, vikt samt om du fött barn tidigare. Ytterligare en faktor som spelar in är mängden fostervatten. Mammans vikt ökar och den kommer att göra så fram till graviditetsvecka 36. Det kan vara dags att handla saker till barnet, eftersom det förmodligen ganska snart blir besvärligt att gå och handla. Lite tips på vad som kan vara bra att ha köpt innan barnet anländer hittar du här.

Barnet är nu ca 24 cm långt från huvud till stjärt och vikten är runt 1kg. Huden är mycket skrynklig men skyddas och får näring av ett lager vernix/fosterfett. Under huden lagras alltmer fett och fostret börjar bli knubbigt. I den här fasen suger barnet ofta på tummen och det stärker musklerna i kinder och käke. Kanske kan det även ha en tröstande funktion. Smaklökarna på tungan och insidan av kinderna är nu fullt utvecklade. Barnets avancerade hjärnfunktioner utvecklas och blir alltmer sofistikerade.

Runt denna vecka börjar ögonen öppnas och näthinnorna bildas. Nu uppfattar ditt barn ljusskiftningar och studier visar att om man lyser med en ficklampa på mammas mage, så rör sig barnet mot - eller bort från - ljusskenet. De första synintrycken utanförlivmodern delas för barnet in i ljus och mörker - det är därför många leksaker avsedda för spädbarn är svartvita. Ögonfransarna är fullt utväxta för att skydda ögonen eget födseln.