GRAVID MED SESAM, VECKA 30

Nu är även vecka 30 slut och jag är redan i vecka 31.
Vecka 30 flög bara i väg för vi hade gäster här och man hade knappt tid o tänka på annat än sin egen överlevnad.
 Magen har redan sjunkit ner vilket för sig är bra för nu trycker han inte mot revbena som han gjorde förut och det gjorde så i helsike ont. Men i andra sidan känns det ovant o konstigt att magen har sjunkit så tidigt. Med tjejerna gjorde det inte det förrän vecka 36-37. Med Jessica sjönk magen inte alls men då var hon ju född med säte så det kanske är annorlunda då och hon kom ju redan vecka 37.
 Det andra som jag tycker är konstigt är att jag har inte gått upp i vikt alls de senaste veckorna. På tanke att sista två graviditeter gick jag upp 22-25 kilo varje gång känns det konstigt nu när man har bara gått upp ca 7 kilo. Men det kanske är tillfälligt. Nästa vecka blir det kanske + 5 kilo på en vecka.
 Lite orolig blir man ju , men jag antar att allt är som det ska. Nästa barnmorse besök är inte förran 2 veckor så vi får se då hur det är. Tills dess ska jag försöka o inte oroa mig(ja, ja som det skulle fungera).

 Läste på gravid.se att nu släpper jag mera koldioxid för jag andas även för Sesam. Känner mis som en miljösvin nu. Här pratade de om kossornas koldioxid utsläpp, men glömde helt bort gravida kvinnor....Vi borde också kanske få betala extra skatt för vi förstör miljön eller då får vi bara andas vartannat andetag kanske ??
 Sista tiden får jag kramper i högra vaden nästan varje natt. Det gör så i helsike ont och sen är det svårt o gå på morgonen för vaden är så öm. Men det är bara o stå ut för den goda sakens skull.

  Köpte på ebay de sötaste sängkläderna och sängmobilen till Sesams rum, ljusblott o vitt blev det och hur sött som helst. Kan knappt vänta tills han kommer o ligga o sova sött i sin lilla säng. Men det är 9 veckor kvar så det är bara o vänta..Tålamod heter det vist..tålamod...

_______________________________

Från gravid.se

 

Nu börjar det bli viktigt att tänka på hållningen. Barnets tyngd kan kännas som den försvårar balansen och frestar på ryggen. Många kvinnor känner sig andfådda oftare, eftersom det helt enkelt är jobbigare att förflytta sig. Dina lungor måste ta upp ca 20 % mer syre och stöta ut mer koldioxid med varje andetag, eftersom du också andas för ditt barn. Känner du oro inför förlossningen bör du ta upp det på MVC.

Kanske känner du att du vill spendera mer tid hemma nu i slutet av graviditeten. Mer information om föräldrapenning och ledighet hittar du på våra sidor om föräldraförsäkring.

Ditt barn väger ca 1,6 kg och är ungefär 27 cm långt från huvud till stjärt. Den tidiga kroppsbehåringen - lanugohår - börjar försvinna. Ibland kan fjuniga strån finnas kvar vid födseln, men de faller av under de första veckorna. Håret på huvudet blir tjockare och barnet öppnar och sluter sina ögonlock. Benmärgen har till uppgift att producera röda blodkroppar och tar nu över detta från levern. Skelettet hårdnar och lungorna, hjärna och muskler mognar ytterligare. En del barn börjar redan nu att lägga sig med huvudet i bäckeningången. Det är den vanligaste och enklaste födelsepositionen. Hårda sparkar upp mot bröstkorgen och ett ökat tryck mot bäckenbotten, där barnets huvud pressar på, kan bli kännbart. Barnet är mycket medvetet om förvärkarna även om du inte märker dem.


 
 

 

 
 
 
Thakock

Det är säkert bra att du inte går upp. Det kanske är skönt för din kropp så den inte tar så mkt stryk. =)



Usch ja, jag vet själv hur ont det kan göra i vaden när den krampar :P