NI HAR JU MISSFÖRSTÅTT DET HELA

  Läste det här i Aftonbladet i dag. Artikeln handlar om semester i Sverige och hur dyrt allt är. Vad då Sverige är ett fantastiskt land när man har råd ?  Kära ni... ni förstår inte hur bra ni har det i detta land. Fråga mig som kommer från ett land som inte ens erbjuder 10 % av det ni har . Ni svenskar är rika i mina mått,och då menar jag allihopa, men det är en annan sak.
 Nu är det semester det handlar om. Människor har missförstått det hela med semester Semester betyder inte att man ska släpa runt sina barn 28 dagar från en nöjespark till annan och att man måste hyra husvagn och stuga vid havet.
 Semester betyder ledig tid, tid utan jobb och massa måsten, tid o spendera hur MAN vill med sina nära o kära. Vet ni vad ? Jag har bott i Sverige i 8 år och jag har 3 barn. Vi har inte varit i Kålmorden, Liseberg eller någon annan liknande dyr ställe. Man kan fylla dagar med massvis med gratis aktiviteter. Carmen Ly och mannen gjorde en utflykt till ett sommarland nära oss förra året, men det var allt och inte kostade det några tusenlappar. Bara några hundralappa och roligt hade de. Så klart kostar mat mera på sommar med glass och ute grillning, men på viner är ju maten inte billigare med all jul och nyårsfirande så det blir nog samma i slut änden.
 Man KAN semestra billigt. Det finns  mycket saker o göra gratis runt omkring. Speciellt om man bor som vi gör. Jag vet ju inte hur det är i storstäder, men här i Närke finns det hur mycket som helst o göra.
 Jag tycker att folk sätter alldeles för höga krav på semester här. När jag var barn då var vi hos farmor/mormor och lekte i trädgården och det var jätte härligt. Man slapp skola och fick äta bär från buskarna. Inte klagade vi inte. Men nu MÅSTE man åka runt överalt. Hur orkar folk ? Eller är det ett sätt o stressa o trötta ut sig så att jobbet skulle kännas som semester ? Skönt o vila upp sig på jobbet igen...
 Jag säger inte att man inte ska åka till någon nöjespark alls, men gör det med måtta. Semester behöver inte kosta en förmögenhet.
Vi har bara planerat in gratis ställen o åka och ändå har vi inte hunnit o göra ens 5 % av de för det har ju varit så skönt o bara vara här hemma med hela familjen. Barnen gläds av enkla bullbak, leka i trädgården och bara kunna mysa utan att man måste göra något. Och känner vi för något finns det massvis o göra. Åka o bada i någon badplats, stadsbarken i Örebro(helt gratis), åka till någon billig barnpark var det är gratis entre och attraktioner kostar bara några tior som i Lilla holmen i Örebro. Man kan packa med egen fikakorg och bara njuta av den fina sommarvädret..
 Folk sätter så höga krav på allt i Sverige. Man MÅSTE göra dyra presenter till avslutningen, julklapparna måste vara nya och kosta en förmögenhet, man måste ha det nyaste och det bästa.. Varför då ? För att ingen skulle tro att man är fattig ? Blir det inte stressande och leva efter alla dessa måsten hela tiden ? Hur hinner man njuta av livet då ?? Vi ska jobba 11 månader av året och jobba över så klart för att kunna spara  till semester bara för att dessa 28 dagar stressa ännu mera och oroa sig om man hinner med alla aktiviteter man måste besöka och om pengarna räcker som man har sparat ihop och gör de inte det då är det bara o jobba ännu mera nästa år.. Jag skulle känna mig som en hamster som springer i sitt lilla hjul, runt, runt, runt...
Emma

Vad ska ni hitta på för roligt i sommar:)?

Kram

Diana

Jag håller med dig helt! Har läst en del i "fattigbloggen" och reagerar över det jag läser. Tydligen är man fattig om man inte har råd att åka utomlands på semestern!!! När jag var liten hade vi "bara" råd att åka utomlands vart fjärde-femte år, men det var inget konstigt om man bara varit hemma och haft det mys på lovet. Barn idag är överstimulerade och bortskämda. tydligen är det synd om dem om de inte har märkeskläder... ja, jösses.

Thakock

Ja, det är lite knäppt.



JAg tycker precis som du att bara vara hemma är faktiskt en helt okej grej. Eller som att åka och bada. Helt gratis förutom att man måste ha lite mat med sig kanske. Men det är fortfarande billigare än att köpa. =/