GRAVID MED SESAM, VECKA 23

  Vecka 23 har gått så snabbt så man har knappt hunnit med. Magen har växt enormt mycket den här veckan.
Var hos barnmorskan i dag och symfus mått var redan 24. Jag hade samma mått med Tessy i vecka 26 så jag hade rätt när jag gissade att magen är mycket större den här gången. Eftersom jag låg i kurvans överkant trodde barnmorskan att magen skulle nu växa långsammare framöver. Eller ja då kan jag ju alltid få en 5 kilos bebis som jag ska få äran o krysta ut. Grattis till mig.
 Annars var allt kanska så bra. Jag mår ju som jag mår så det är ingen i dee o repetera det. Inget har blivit precis sämre, men samtidigt har inget blivit bättre heller.
Fick uppläxning av barnmorskan att jag inte ska bära inte så mycket(barnen fick skaffa egna ben) på tanken om  min foglossning som blir bara sämre o sämre. Samt  att jag ska vila med bena uppåt för att åderbrocken inte skulle bli sämre. Jag låvade o lyda. Vi får se hur det går.
HB fick jag inte veta för barnmorskan klarade inte av o ta det(fråga inte mig vad de har för personal) så jag fick lämna blodprov i labbet och där får man ju inte veta på en gång. Fick i alla fall veta att blodprovet de tog ett bra tag sedan hade visat att jag hade låg HB, men det hade de glömt o ringa o informera mig om.
 Här medicinerar vi oss själva ändå och jag började äta järn någon vecka sedan för jag kunde knappt hålla mig vaken på dagarna o gissade att jag hade låg järn värde. Jag börjar bli riktigt bar på dessa gissningar. I går vädret och nu det här.. Borde kanske bli spåkvinna ??
Blodtryck var ok och vikten var..ja den var säger vi. Eller det var mycket ska man säga, men det bryr vi inte oss om. Det blir som det blir och jag tänker inte stressa om sånt. Gissar att det blir minst + 20 kilo innan Sesam är ute. Väger nu nästan lika mycket som med Tessy i samma vecka. Då gick jag upp 22 kilo och allt gick ner av sig själv utan att jag behövde göra något alls.
 Jag längtar så till förlossningen. Jag är en av de kvinnorna som verkligen vill föda. Jag vet att det är många som är livrädda för förlossningen, men jag älskar det. Det är liksom njutning att den långa väntan tar slut och då är det lätt o ta sig igenom smärtan. Jag har ju haft tyr också och haft snabba förlossningar. Så klart gör det ont och speciellt i slutet, men ärligt talat är det mera plågsamt o ha sammandragningar under graviditeten. Då kan det vara dag in o dag ut och det är flera veckor tills förlossningen så då deppar man för att man har ont i onödan.
 Tjejerna har nu flyttat ihop till Jessicas rum och Sesams rum ska tömmas o målas. Mannen håller i huvudet och skriker rätt ut: SKA DET MÅLAS IGEN ???? Vi målade ju om där 2 år sedan. Jag kan erkänna at han blir ganska så trött på mig och mina i deer ibland. OK kanska ofta då, men han har inget val. Det är bara o stå ut för han älskar mig. Han säger det i alla fall.
Jag har någon konstig nojja att barnens rum ska göras om vartannat år . Jag tycker nämligen att sånt är så himla roligt och färg kostar ju inte så mycket.
 Jag har köpt massor med bebiskläder de senaste veckorna(måste ta mig i kragen o fota lite o lägga ut de) . Ska även köpa vagnen den här veckan. Och bilbarnstolen förstås så är det gjort. Då klarar vi oss. Allt annat onödigt lull-lull är sånt som man klarar sig utan och kan alltid köpa sen om man så önskar.
 Nu ska jag kolla lite på vagnar på blocket och dricka en kopp kaffe. Ni får ha en trevlig kväll så länge och vi får nog höras lite senare..


____________________________________

från gravid.se

Din mage blir större och desto mer påverkar den din matsmältning. Vissa kvinnor kan dras med förstoppningsproblem eller halsbränna. Halsbränna kan du själv försöka lindra genom att äta många små mellanmål istället för färre rejäla måltider. Ta gärna en lätt promenad efter maten för att hjälpa matsmältningen på traven. Nu går det att känna (palpera) barnets olika delar genom bukväggen. Det kan smärta i sidan av magen, det är livmodersmuskeln som töjer sig. Smärtan bör försvinna efter vila. Nu brukar sammandragningarna (förvärkarna) bli påtagliga. De tar tag om barnet och masserar det.

Ditt barn är ca 20cm långt mellan huvud och stjärt och vikten omkring 600g. För varje dag som går ser kroppen mer proportionerlig ut. Barnet börjar se ut som en fullgången bebis, men fortfarande kan man urskilja skelett och organ genom huden.

Innerörats ben har hårdnat och då hörseln blivit skarpare kan barnet särskilja olika ljud, såväl inifrån som utanför din kropp. Tänk dig hur bullrig din kropp är. Magen bubblar, hjärtat bankar och blodet forsar. Ditt barn kommer att känna igen din röst på tonläge och rytm när det föds. Prata gärna med det så mycket du kan redan nu. Då forskning visat att barnet i magen lättare uppfattar djupa manliga röster än höga kvinnliga, är det lika viktigt att pappan pratar mycket med det ofödda barnet. Det kan mycket väl hända att du får en spark till svar och du stimulerar även nervsystemets utveckling.
Thakock

Roligt att läsa. =)



Hahha, klart det måste målas om. Eller ni har kanske neutrala färger? Tänkte ifall ni ska det blått eller så =)