ATT INREDA ETT BARNRUM..

  När man ska få ett barn och denna barn ska få ett eget rum vill man ju sätta i gång och renovera o inreda direkt. Då kommer frågan. Ska man spara, låna eller slösa ?
Alla ska göra precis som de vill och har ekonomisk möjlighet. Men det är två saker jag har lärt mig. För det första växer barnen så otroligt snabbt så att saker måste bytas ut ganska så snart och för det andra är småbarn som små krigare  så det både ritas på väggar och klipps sönder gardiner.
 Sen handlar ju allt om hur viktigt något är. Vill man ha den där barnvagnen för 10 000 kr så köp den, men köp den inte på kredit(som många bebis affärer erbjuder o göra) . Vill man verkligen betala 24 månader för en barnvagn som inte använd efter ett år?
 Väljer man saker för barnrummet ska man nog tänka så här: Är det här värt så mycket pengar och vad får man  för  de pengarna ? För allt du köper för en bebis köper du egentligen för dig själv för den lilla barnet kan bru sig mindre om den åker runt i en Emmaljunga eller har Gucci pyjamas på sig. Det enda barnet vill ha är mat, värme och närhet..och torr blöja så klart..
 Jag är nog både spara o slösa när det gäller både möbler o saker till barnrummet. Om jag verkligen, verkligen vill ha något så köper jag det(i rimliga gränser så klart). Så det har hänt att jag har specialbestält någon fotoram eller lampa. Men för övrigt är jag för att återanvända o spara.
 Att låna saker från vänner o släkt kan också vara bra, men jag är inget för det. Jag tar gärna emot om jag får sakerna , men jag vill inte låna. Bebiskläder kan bli fläckiga, leksaker kan gå sönder och då mår jag hemskt dåligt att någon annans saker har blivit förstörda. Sen kan man ju glömma bort att lämna tillbaka sakerna och kompisen kanske inte vågar o fråga heller så det hela blir pinsamt från båda håll.
 Men att köpa begagnat från diverse håll är verkligen för mig. Jag vill göra om barnens rum ofta så jag vill inte lägga en förmögenhet på möbler o dekorationer. Dessutom finns det ju så mucket fint på blocket o på loppisar.
 En annan sak är att följa Kajsa Vargs ordspråk MAN TAR VAD MAN HAR. Innan du börjar köpa på dig ``nya`` saker titta igenom vad du har i huset och förrådet som kan användas i den nya barnrummet. Jag låvar det finns säkert saker som går o använda. Kanske måla om någon möbel, kanske sy om....De större barnen har kanske växt ur vissa leksaker...

 När jag skulle fixa Sesams rum så tog jag en  tur  i huset för att leta saker som skulle passa i rummet.
Sängen har jag fått från min kompis Jennie. I den har hennes två barn sovit och båda mina småttingar har haft den och nu är det Sesams tur o sova i den.
Vita garderoben från IKEA fick Jessica en gång i tiden, men nu stog det bara där utan att någon använde den för hennes kläder är i kläkammaren sedan ett år tillbaka. Så istället att sälja den fick Sesam ha den i sitt rum.



Hus formade bokhyllan har rest runt i alla barnens rum och stog nu där bara och blev inte använd av tjejerna så även denna fick plats i Sesams rum.
Vita korgen hade jag i köket förut, men den passade inte riktigt där. Vita hyllan, gamla barnskor, och ramen med häst hade vi i sovrummet innan.
 Resten av leksakerna o dekorationerna kommer från tjejrnas rum.



Även dessa saker kommer från Småttingarnas rum. När jag gjorde om där så blev de här över och nu får Sesam använda de.

Natti

Vad fin hushylla :)

Diana

Vad fint Sesam kommer att få det! Har du berättat det för honom så att han kanske vill titta ut? :)

Dockskåpet var helt underbart!