VAD SOM ÄR SÅ FEL MED VÅRDNADSBIDRAG ?

Just detta har jag frågat mig många gånger. Jag förstår bara inte. I våran lokaltidning har flera Vänsterpartister gått i hård attack mot föräldrar som är hemma med vårdnadsbidrag. Det värsta jag nog har läst i hela mitt liv var en insändare som Vänsterpartisten Jihad Menhem skrev i våran lokaltidning. Han gick i hård attack  mot föräldrarna (mest kvinnor som han kallar hemmafruar) som var hemma med vårdnadsbidrag. Han skrev att det är brott mot barnkonventionen. Han sa att dessa mammor håller sina barn FÅNGAR hemma och tillåter de inte umgås med andra barn o leva ett vanligt liv.  mer eller mindre dumförklarade han dessa mammor och skrev hur de skadade sina barn som han för övrigt kallade fångar. Han fick ett vettigt svar från HARO så det hette duga bland annat med paragrafer från barnkonventionen. Men då skrev denna Jihad att var sågod var hemma då men inte på statens bekostnad. Men inte var Haro tyst där inte. De bevisades snabbt att vårdnadsbidrag  inte alls på statens bekostnad för att skatten kvinnan skulle betala om hon skulle jobba heltid skulle inte täcka dagisavgiften . Jihad påpekade också att dessa barn som blir tvingade o vara hemma utan kompisar blir osociala och får dåligt språk.
Och vad tycker jag om detta då. Ja kära Jihad. För det första tycker jag att det är hemskt av en politiker skriva så om föräldrar som vill vara med sina barn och för det andra är jag trött på att det ska alltid trampas på dessa föräldrar. Varför ska det vara staten som ska bestämma hur vi ska uppfostra våra barn ? Och hur kan du ens tro att du vet bättre om vad som är bäst för mina barn ?
 Jag har ju varit hemma med mina små fångar utan vårdnadsbidrag och har en viss erfarenhet om hur dessa fångar växer upp i fångeskap. Jag släppte ut mina små fångar några månader sedan och tog de till vårdcentralen 2,5 och 4 års kontroll. Enligt sköterskan där är båda fångar i prima hällsa(de är aldrig sjuka vilket enligt henne är att de har fått bygga upp sina immunförsvar  innan de börjar dagis och har därmed sluppit alla dessa förkylningar som småbarn har konstant). Deras språk och annan utveckling är mera fram än jämnåringas trots att de inte hade gått på dagis. De är också mycket sociala vilket sköterskan sa att många barn som kommer dit(barn som går på dagis) inte är. Så sa denna utbildad person.
 Men nu började ju mina små fångar på dagis faktiskt. 15 timmar i veckan inte mer, men ändå. Inskolningen gick utan problem. Trots att de aldrig har varit på dagis eller något liknande gick de in i leken direkt . Första dagen blev Tessy lite arg o satt i mitt knä ca 20 minuter, men dagen där på brydde hon sig inte om mig längre. Jessica ville inte ens gå hem redan första dagen. Personalen på dagis kunde inte förstå hur mina så kallade fångar kunde vara så glada och hitta massa kompisar direkt och anpassa sig så bra så snabbt.
 När det gäller barnkonvetionen så vet jag inte om alla dessa paragraffer, men jag vet om en sak. Varje förälder vill göra det bästa för sina barn och barn anpassar sig lätt i olika sitoationer så jag tycker inte atyte tt barn under 3 år(för så länge jäller vårdnadsbidraget) tar något som helst skada av att vara hemma. Jag tycker tvärtom. Familjen är det viktigaste vi har och knyta and om varandra är något de har nytta om resten av livet. Har man nära o bra relation redan från början kommer det hjälpa i tonåren.
 När det gäller att vara hemma på statens bekonstnad så är det bara skitsnack. För det första kan inte en kvinna med två barn och vanligt lön betala så mycket skatt så det skulle recka för dagiskostnad( 2 x ca 90 000) + att man är hemma och får betalt från försäkringskassan när barnen är sjuka vilket småbarn är ofta. Men sen kommer det andra saker som herr Jihad påpekar. Att vårdnadsbidrag götr förskolan sämre. Ja föär det första saknas det förskol platser överalt. Köerna är långa här och du kan få platsen långt borta från ditt hem så du måste åka runt för att lämna barnen hit o dit. Många förskolor är i dåligt skick. Ena i Örebro hade såna mögel problem så att personalen fick hälsoproblem. Men barnen då ? Varför ska man behöva skicka sina barn dit ? Varför ska man behöva stå i kö i evigheter och sen låta sina barn gå i en avdelning som är överfull ? Så varför kan inte dessa barn vara hemma tills de är 3 ?
 Nu den där pedagogiska biten herr Jihad påpekar. Enligt honom får inte barn som är hemma samma ``utbildning`` som de som går på dagis och därmed får de sämre start på livet. Jisses säger jag. Vad då utbildning ? Vi pratar om barn under 3 år !! Och detta har jag faktiskt frågat om från dagispersonal och de säger att de lär inte så små barn om något specifikt. De ska ge hjälp o stöd o de ska finnas där för barnen, men INTE sitta där o lära de bokstäver mm, men om barnet kommer o frågar hur bokstav A ska skrivas ska de visa det. Och kan inte en mamma göra det hemma då ?
 Jag har aldrig träffat denna Jihad  Menhem, men jag måste säga att jag blev rent av skräckslagen om hur han tycker o tänker om hemmamammor.
 Sen i dag hade en annan Vänsterpartist skrivit i våran lokaltidning,. den här gången en kvinna med namnet Malin Tinjan. Hon skriver att vårdnadsbidraget motverkar jämställheten. Vad trött jag blir av denna jämställhets snack. Det går ju inte gömma sig bakom ordet jämställhet och det går inte att ha jämställhet i vissa fall(när det passar partiet) och  inte i andra.  
 Hon säger att vårdnadsbidraget bidrar till ojämställda uppväxtvilkor för barnen . Vad är det för skitsnack. Bara för att vissa barn är hemma 2 år längre än andra får de sämre uppväxt ? Det måste vara bra o vara så självgod o veta att det är bäst för små barn o vara i en grupp än att vara med sina egna föräldrar. 
 Hon säger också att på grund av vårdnadsbidrag här i Örebro(vilket inte har funnits länge) är 50 % av de som är hemma kvinnor med invandrarbakgrund och därför har deras barn dålig svenska och hon hänvisar i de dåliga resultat i skolan bland invandrargrupper.
 För det första säger de att invandrarkvinnor(och där räknas ju även jag i) är hemma på grund av kulturella själ(i deras hemland gör kvinnan allt menar de). Det är konstigt att den delen av deras kultur är fel(det är fel att mamman tar hand om barnen), men allt annat är bra. Det är bar med  huvuudbonader, det är bra med andra traditioner mm. Då ska vi vara monkulturella och vara olika, men inte när det kommer till att ta hand om sina egna barn de första 3 åren.
 De pratar om invandrar barnens dåliga svenska , men de tycker att de ska ha hemspråks undervisning. Ni ska veta att en av kravena att få hemspråks undervisning är att man MÅSTE prata sitt modersmål hemma med barnen. Så i ena stunden klagar de invandrar barnens dåliga svenska och i andra stunden villd e att de ska prata hemma sitt get språk. Och ännu en gång pratar vi om barn under 3 år. Carmen LY var 2,5 när vi flyttade hit. Hon kunde inte ett enda ord svenska. Dessutom pratade jag estniska med henne och hemma pratade vi engelska. Hon är 10 år nu och man kan inte förstå när hon pratar att hon inte är svensk. Hon är jätte duktig i skolan och hade nästan alla rätt (ett slarvfel bara) i alla nationella prov. Så den teorin stämmer inte. Bara för att man har varit hemma under första åren har man inte sämre svenska. Det är det som kommer efteråt som är orsaken till det. Och när det gäller de resultaten de viade i tidningen om Vivalla, Rosengården mm och att eleverna där fick så dåliga resultat så är det ju så att de eleverna har knappast fått vara hemma med vårdnadsbidraget för de so m är 15-17 nu kunde inte ha varit hemma då för då fanns inte vårdnadsbidraget. 
 När det gäller om det att de vill ha lika delad föräldrapenning och hänvisar till jämställhet så vill jag säga en sak. Om det ska nu vara så att mamman får vara hemma 6 månader och pappan 6 månader så undrar jag lite. Om jag nu är gravid och jobbar och får inte  havedskapspenning vilket är vanligt att man får avslag av då är man som kvinna tvungen o ta ut föräldrapenning för att överleva. Man ska ju vara självförsörande säger ni. De flesta har så mycket krämpor o besvär så de orkar inte jobba i slutet och få bli sjukskriven är lika lätt som att få bli president i Sverige. Så där försvinner redan 60 dagar av kvinnans föräldrapenning utan att hon över huvud taget har fått vara med sitt barn. SEn föds barnen, kvinnans kropp går igenom ett o annat , man ammar mm Det tar för många kvinnor flera veckor för att börja känna sig som en månniska igen. Och bara om någon månad är man då tvungen o lämna sitt lilla barn för att då ska pappan vara hemma. Ja vist herr Olley det finns bröstpump. Ja men att i varje fika  o lunch paus sitta o pumpa ut mjölk är knappast något man drömmer om. Dessutom gå upp på nätterna o amma. Var någonstans är det jämställt då ? Det är bara massa jävla jobb o extra stress på kvinnan. Sen behöver man ju inte amma , men det ska vara bra för den lilla barnet har man fått höra från alla möliga experter
 Vi ska vara ett modernt ´sammhälle, en jämställd sammhälle skriver dessa två Vänsterpartister. Det är bra med utveckling , det är det visste annars skulle jag inte kunna sitta här o blogga just nu. Men jag tycker att vi kastar bort allt det gamla alldeles för lätt. Alt är väl inte dåligt som har varit förr+ Det finns anledning varför det är bara några få procent av mammor som ammar sina barn efter 6 månader. Var ärlig nu o svara varför det har blivit så ? Varför kan många barn inte ens koka potatis, varför vet inte barnen hur man lagar en strumpa eller syr en knapp ? Varför är det många barn som tvingas o spendera sitt sommarlov i olika dagisavdelningar och fritids ? Skulle du acceptera o byta bara arbetsplats på ditt sommarlov ? Den där barndomen med mormors varma bullar, sitta o virka med mamma eller hjälpa pappa i garaget finns inte längre för de flesta barn. Livet går nu på 200 extra varv och alla springer som ekorrar i ett hjul. Det är inte tillåtet ens o njuta av de första småbarnsåren för då skadar man sina barn och håller de fångar  enligt dessa vänsterpartister..
Anki

Det absolut bästa jag någonsin läst! JIPPIII för dej säger jag bara.



Dt här du skrivit borde du publicera i din lokaltidning eller i en dagstidning.



Gör det!!!



Kraaaaaaaaaaaam



Läser din blogg men har inte kommentrat på länge