PÅSKKÄRRINGAR O GODISREGN

Vad är det med påsken o alla dessa godisar i Sverige ? Det är ju enorma mängder vi handlar här. Nej, jag är inte bättre själv. Godisarna säljs ju överalt för halva priset innan påsk så det är lätt att  man köper mer än man borde. Står man där med 3 barn som alla vill skyffla i olika godsaker i alla färger o former blir det lätt 3-4 kilo. Och lägg då till egentillverkade godisarna och de som de får när de går påsk kärring får man ju ihop enorma mängder socker.
 Vi har ju inga påsk kärringar i Estland längre. En liknande traditionen dog ut någon gång på 40-talet o istället  springer barn två gånger på hösten för att få godis. Vi har något som heter MARDIPÄEV( 10 november) o KADRIPÄEV(25 november). Japp jag har min egen dag. Jag är nästan lika viktig som kungligheter...
 Som barn var det då man sprang runt o fick godis. Dock inte som här. Man kanske fick en klubba eller ett äpple från varje familj. Hemma hade föräldrarna inte köpt några godis så det enda man åt var det man hade samlat ihop. Jag minns att vi sprang runt i grupper och för att få godisarna fick man sjunga.
 Men här är det ju helt galet. Barnen gick runt max 2 timmar o delade ut ca 30 påskbrev och fick enormt mycket godis. Det var säkert en 3 kilo. Dock är jag lite tråkig av mig så jag låter de inte äta hur mycket som helst o plockade bort alla godisarna efter söndagen. Så nu har jag 3 lådor fulla med godisar så vi behöver nog inte köpa lördagsgodis säkert en hel månad . Kanske ännu längre.
Eller då ska man kanske sälja det på svarta marknaden. Godispriset kommer ju höjas nu efter påsken så det finns en o annan slant o tjäna.
Tänk er en godisliga som går runt på påsken o samlar ihop godisarna o sen säljer de. Där har vi en jättebra affärs ideen..

MINA PÅSKKÄRRINGAR.
DE VILL INTE HA RÖDA KINDER. FRÅGA MIG INTE VARFÖR FÖR JAG HAR INGEN ANING..



ALLT DET DÄR + LITE TILL SOM HAN O ÅKA I MAGEN FICK DE...




 
Natti

vilka söta påskkärringar, vi köpte inget godis alls i år faktiskt, syskonbarnen blir för uppspidade om de får socker i sig.

Diana

Undra om det är olika var i landet man bor. Här kom noll påskkärringar till oss och har inte gjort dey senaste åren. I det pyttelilla området precis vid oss är där många svenskar, men i de närliggande områdena är det mest ny-nysvenskar kanske därför.

Thakock

Söta dom e! =D

Och med godis dom fick ihopa! Inte illa gjort ;D



Skoj att du berätta om hemlandet! =D