SVAR PÅ ANONYM

Jag har fått en anonym kommentar på min tidningsinsändare. Jag är van att folk som inte vet hur det är kritiserar andra människor och dessutom inte vågar o säga vem de är. Men jag svarar alltid på alla kommentarer. Jag har inget o skämmas över.
HÄR KOMMER KOMMENTARET:

Måste allt vara skolans fel? jag tycker faktiskt att vi som föräldrar har största ansvaret för våra barn. jag har själv barn i de nämnda skolorna och mycket bra erfarenhet av dessa skolor och dess underbara personal.hur kan man som förälder nedvärdera skolan och dess personal utan att se allt possitivt som de faktisk ger våra barn?
jag har god kontakt med skolans härliga personal och vet att de alltid ställer upp för våra barn.
dessutom har jag för ett par år sedan haft kontakt med kommunens stödteam och fått hjälp.
tycker det är väldigt magstarkt att på detta viset kritisera både skola och personal. kanske dags att du själv tittar i spegeln?
Barnen tar efter föräldrarna och faktum är...
behandla andra som du själv vill bli behandlad!
" en annan av skolans föräldrar"

Först vill jag tacka dig anonym att du har tagit dig tiden o läsa min blogg. Sen vill jag säga att jag är glad att du har fått hjälp med ditt/dina barn av stödteamet. Det glädjer mig att ett barn har i alla fall fått hjälp och har det bättre nu. Sen ska jag försöka o svara på dina synpunkter så gått jag kan..
 Det första är att om du skulle ha tagit dig tiden o läsa alla de inlägg som handlar om just min dotter hade du fått veta att hon har blivit mobbad en väldigt lång tid. Vi har frågat många gånger om det kan vara våran dotter som kan ha orsakat några av bråken och har gång på gång fått veta att det absolut inte är hon. Personalen vet vilka som ligger bakom mobbningen.  Så det är ingen hemlighet. Jag vill inte hänga ut några namn på barnen så därför säger jag inte vilka de är. Sen har min dotter blivit kallad en hel rad namn, fått sten kastat på sig, sparkad i magen , slagits med träpinnar etc etc.... Hon hade blåmärken på både bena o fötter som fotograferades av mig och visades även till läraren som avvisade henne och sa att de blåmärkena hade hon inte alls fått av slagena.
 När ens barn gråter på morgonen i över en timme för att hon inte vet vad hon ska ha på sig för att fel klädval kan man bli retad för. Att man kan bli jagad och hotad på rasterna.
 Du frågar om allt måste vara skolans fel ? Nej, inte alls. Men om man gång på gång ringer till skolan och inte får tag på någon. Ringer till rektorn och inte får tag på henne. Om personalen i över ett halvår säger att det är bara barn och barn leker så. Att stödteamet kommer snart, men aldrig kommer och när man saknar förtråendet mot mentor men inte får byta mentorsgrupp. Jag förstår att det är lättare för barnet som blir mobbad o flytta på sig än att mobbarna ska flyttas. Vart är stödteamet ? Tar det verkligen över 2 år för de o komma ? Det måste vara långt o åka till Hällabrottet.
 Sen är det faktum att Kumla skolorna är en av de sämsta skolorna. Det är fakta. Vist finns det underbart o duktigt personal jag säger inget om det. Men VI har inte fått hjälp. Min dotter har INTE fått hjälp. Senaste samtalet med rektorn gav 0 resultat för hon vet inte när stödteamet har tid o komma. Vi väntar nu i 2 år. När har de tid ? 
 Det skyls på brist av resurserna. De har inga pengar sägs det. 
 Du säger att jag ska titta mig själv i spegeln ? Ja, tack jag har gjort det. Jag har undrat om det är bara jag som tycker att man ska inte sparka, slå, mobba, diskriminera och nervärdera andra människor ? Jag har tittat noga i denna spegel och undrat om jag har gjort fel när jag har lärt min dotter o inte slå tillbaka, inte spotta tillbaka och inte skrika rasistiska ord tillbaka.
 Även min lilla 8 åring dotter har tittat i sin egen spegel. Hon har frågat mig efter 2 timmars gråtande när hon knapt orkade hålla upp sitt huvud om det är fel på henne ? Varför barnen inte tycker om henne ? Vad som hon har gjort fel ? Förtjänar hon bli slagen?
 Tycker du att det är rätt att en 8 åring flicka vågar inte äta middag för att hon har blivit retad att hon är tjock när hon knapt väger 30 kg.  
 Du säger att barnen tar efter sina föräldrar. Ja vist gör de och tyvär har jag inte lärt mig o sloss så även min dotter hade kunnat lära det från mig. Behandla andra som du själv bli behandlade säger du. Så tycker jag med. Men vad är det som vi gör som vi inte borde då ? Jag förstår verkligen inte. Tyvär. Men jag kanske är dum i huvudet som du verkar tro.
 Jag blir otroligt ledsen att människor inte vågar stå för sina kommentarer. Men jag blir ännu mera ledsen att en förälder som jag som älskar sina barn och vill att de ska må bra och trivas i sin arbetsplats måste kämpa så hårt och inte få hjälp.
 Som du säkert läste i NA finns det andra föräldrar som mig och det finns många fler än så. Om ingen vågar o stå emot hur ska då saker o ting bli bättre? Om ingen frågasätter kommer det aldrig o bli förändring.
 Med min insändare vill jag inte ``sätta dit`` några lärare . Jag vill hjälpa min dotter och andra barn i samma sitoation. Och att det har gått så långt som till en tidningsinsändare är bara för att inget annat hjälper. Vi har kämpat i över 2 år, över 50 telefonsamtal och flera besök i skolan utan resultat. Vi har pratat med kommunen och fått höra att det är rektorn som bestämmer. I detta tillfälle fick jag även veta att jag har en vacker dialekt. Tyvär kan jag inte hjälpa min dotter med min vackra dialekt som denna känsteman tyckte. Jag ringde för att få hjälp inte för att veta att jag har en vacker dialekt.
Vad tycker du en mamma skulle göra då? Vänta tills ens dotter tar livet av sig själv, vänder sig till dråger eller skjuter ihjäl halva skolan. För allt det där är resultatet av mobbning.
  Förlåt men jag vill inte vänta så länge. Jag vill ta tag i problemet nu när de är bara åtta. Jag tycker att jag har väntat tillräckligt länge och gett skolan tillräckligt många möjligheter. 
 Lever vi i ett Sverige man inte får säga i från? Ska man aceptera detta ? 
När man pratar föräldrarna i mellan känner de till flera av problemena. Men i större sammanhang vågar ingen tala ut. Varför är det så heligt?

mvh
 Kadri

PS. Vi har inte i något sammanhang påstått att vi är perfekta föräldrar. Vi har alltid förutsatt att vi inte är detta. Men en sak kan ingen ta i från oss ATTT VI GÖR ALLT FÖR VÅRA BARN.  Jag stöttar min fru o mina barn i 120 % och blir fruktansvärt arg när jag ser hur våran dotter mår i skolan. 
MANNEN
 
tarja

fegisar finns det gött om i denna världen.

Jag blev mobbad när jag gick i högstadiet men inte av slag utan av rykten. Lärarna gjorde ABSOLUT inget. Det angick inte dem hurvida vi tjejer inte kom överens. men därmot att rökte var jag tvungen att berätta för mina föräldrar och mina föräldrar fick veta att sådant beteende inte godkändes på skolan... Men att jag kallades HORA i tre år det godkändes...

Gun

Det ar ett väldigt bra svar till den anonyma!! Du och din man har all rätt att stå upp för era barn och kräva att de får det stöd de behöver. Hemskt att er dotter har det så jobbigt.

Mycket bra skrivet Kadri!!

ANki

Detta var bland det sorgligaste och ledsammaste jag läst. Att en rektor på en skola inte kan ta tag i problemet, här måste de ju vet vilka det är som mobbar för det är säkert inte första gången!

Man kan undra vad dessa barn får utså från sina egan föräldrar som gör så här!

Vad kan man ge för råd, det gör ont i mitt hjärt när jag läser om hur er lilla flicka bara 8 år gammal måste gå till skolan och utstå allt detta!

Kan inte skolan ta i tu med detta och det är inte meningen att föräldrar ska vara med sina barn i skolan hela dagarna utan där ska finnas rastvakter som ser till att inte sådant sker!

Eller så får ni ha er dotter hemma tills kommunen/skolan har åtgärdat problemet! Er dotter har ingen skuld i det som händer och jag kan bara tänka mej hur hon känner och tänker och tror att det är henne det är fel på! Tänk att behöva tänka så när man är liten hon är bara ett litet barn som inte ska behöva bli behandlad på det här sättet!

Jag som mormor/farmor blir alldeles frustrerad, jag finner inte ord, men något måste till, så här får det inte fortgå, för det här föder osäkerhet och psykiskt lidande och psykiska problem i längden!

Gör en Polisanmälan mot skolan ja ni har säkert gjort allt ni kan och mer där till! Det är ju alltid så att offren lider mera än förövarna!



Jättekramar till dej och din familj och framför allt till din lilla dotter!

Jennie

Usch. Jag blir så ledsen när ajg läser det här. Och jag blir så jävla arg när skolan inte reagerar. Dock så hjälper det ju inte så mycekt va jag säger men iaf - STÅ PÅ ER!

Ellis

Amen gud vad sne jag blir på sådana, har hon själv sett sig i spegeln? jävla idiot. Slår vad om att HENNES unge är en mobbare.



sv: Nej USCH nej gillar ej Eddie på det sättet - det är hans vän som är "romeo" :D Som jag gillar.

Ellis

Haha nej den du menar är Devin - det är en annan snubbe som faktiskt hittade min blogg idag o kommentera :P Blev chockad.



"Romeo" var med i första avsnitten bland publiken.

Jessica

Tycker verkligen synd om lilla Carmen Ly! Har det börjat mobba igen - för om jag inte minns fel så var det lugnt ett tag?

Verkligen tråkigt att höra att hon mår dåligt och att inte skolan eller rektorn gör någonting! Man blir så arg! Inte ska hon, eller något annat barn, behöva tänka om det är fel på en själv - vid så tidig ålder dessutom. Mobbarna har det förmodligen svårt hemma, så visst - det är synd om dem också och de tar efter sina föräldrar - men att något annat barn ska komma till skada för de, är inte rättvist. Det ska heller inte vara offret som ska behöva flytta, utan mobbarna, men såklart blir det enklare tvärtom. Jag tycker bara att ni ska fortsätta stå på er över vad ni tycker är rätt, för ni har verkligen rätt i allt" Det är inte er eller Carmen Ly det är fel på, utan på dem som inte gör någonting!

Huvudsaken är att ni finns där för Carmen Ly och jag hoppas verkligen att det ordnar sig!



Stora kramar!

Jessica

Läste kommentaren som jag fått först nu, där jag ser att du skrivit att de börjat igen. Stackars Carmen Ly)

fashionhaggan

jag blir så arg så jag kokar av att läsa den anonyma kommentaren. För det första så är de ALDRIG det mobbade barnet eller dennes föräldrar fel att barnet blir mobbat, det funkar inte så. Det är möjligtvis mobbarnas föräldrar det är fel på. Jag tycker oerhört synd om din dotter, du ska inte tolerera detta en enda dag till, du kan anmäla skolan för att dom inte tar situationen på allvar, det är nog det enda alternativet du har i nuläger. Samtidigt så ÄR det ju fel på lärarna och rektorn om dom inte kan stoppa mobbning i en 2 klass...hur ska det då gå i nian???? Det finns anti-mobbings planer för skolor, där man bl.a har komoissamtal redan från 6 års ålder, följs det på er skola? Där måste lärarna vara aktiva för att det ska ske en förändring. Hade jag varit du, hade inte jag skickat mitt barn till skolan, byt skola innan det är försent.

thakock

usch, jag blir så arg på människorna! Hur kan dom göra så? Hur kan barnen vara så elaka mot varandra! Vad är det för värld vi lever i! Grrr....

andreakarolina

Fortsätt kämpa!! Jag kan inte förstå vad denna kvinna menar. Du är, utifrån det jag läser, en mamma som älskar sina barn, gör ALLT för dem och inte vill någon som vill ge en skola dåligt rykte som är oskyldig.



Undrar om denna kvinna skulle vilja att hennes barn blev trakasserad och skulle hon då tycka att det var hennes fel. Lyssna inte på henne.



Hoppas denna situation löser sig snart, Carmen ly är så fin och förtjänar inte detta!



Kramar till hela din familj, AndreaKarolina