SKÅNSKA

Telefonen ringer...

EN SKÅNING pratar jätte tyst och med gröt i munnen : Oran...kuv...har..
JAG: Vad  sa du ?
EN SKÅNING: Oran..kuv..har..s..arar.
JAG: Jag varken hör eller förstår vad du säger. Vad vill du sälja ?
EN SKÅNING: Jag vill inte säl..någ..Jag orandge..
JAG: Vad SÄGER DU ?????
EN SKÅNING: Har du ..åt.. en orange k... i posten ?
JAG: Jag det har jag.
EN SKÅNING: Pensi...kuver..orange..sparande.
JAG: Va ? Jag är inte intresserad. Jag har så liten inkomst.
EN SKÅNING har plötsligt svalt gröten och kan prata: Har du jobbat i Sverige senaste 11 åren ?
JAG, lättad att jag äntligen kan förstå vad hon säger: Jag har inte ens bott i Sverige 11 år.

....... efter det lägger skåningen  plötsligt på telefonen..

OK ? Vad sa jag fel nu då ? Är det kriminelt att inte ha bott 11 år i sverige. Förlåt i så fall. Hon får ringa tillbaka om några år då fast jag skulle nog ändå inte vara intresserad av något privat pesionsparnde.
Men jag måste säga att för mig är skånska  helt obegripligt. Man kan lika gärna prata kinesiska med mig.
 Fast skånska är vackert o lyssna på. Som italiensk opera, vackert, men man förstår inte ett dug.

Thakock

Fyyy såå taskig du är! ;D

cecilia tipsar

hahaha gud vad roligt! då hade du inte förstått mig heller om vi möttes :)

Sarah

Då får du öppna öronen o lyssna ju :)

natti

haha, skånska går inte att förstå, omöjligt. Har själv enormt stora problem med det.