KALASFÖRBEREDELSER

  På söndag ska vi ha kalas för Lillemannnen och det har varit minst sagt fullt upp här. Inte bara med kalasfix, men med mycket annat också så det känns skönt att det är äntligen fredag.
 Allt till kalaset har äntligen kommit och det känns skönt. Kan börja plocka fram nu och klippa o klistra sista sakerna imorgon.
 När jag börjar fixa för en kalas så bestämmer jag först vad det är för tema vi ska ha på kalaset. Först frågar jag ju så klart födelsedagsbarnet och sen går vi efter barnets önskemål. Men när barnet är för litet som Lillemannen är så bestämmer jag vad vi ska ha för tema. 
 Först samlar vi ihop det vi har i huset som matchar med temat. Vill barnet ha till exempel en Hello Kitty kalas så älskar de ju just Hello Kitty och har massor av Kittysaker i sitt rum.  Och även om Lillemannen inte kan säga att han ville ha en Nalle Puh kalas så har vi massor av Nalle Puh saker här hemma för alla barnen har ju älskat denna söta björn någon gång. 
Så först samlade vi ihop allt med Nalle Puh. Barnen älskar o leta o lägga saker i kalaslådan. En mycket rolig aktivitet.
 
 
  Sen letar jag på loppis efter saker. För den här kalaset hittade jag allt det här för 70 kr ihop. Efter kalaset ska Lillemannen ha de i sitt rum och när han har tröttnat så säljer vi de på loppis igen.
 
 
Och till sist letar jag på Partytajm.se och Barnkalaset.se. Eller någon annan liknande sida. Ibland beställer jag från vissa engelska hemsidor också. Jag brukar vara ute i god tid så att man kan köpa när de har rea på vissa saker. De dekorationerna som blir kvar säljer jag sen på tradera. Man brukar få minst halva priset tillbaka där och så blir inte kalaset så dyrt i slytänden ändå.
Men jag säljer inte bara på tradera. Jag letar efter kalassaker även där. Och sen på Ebay så klart.
 
 
Och till sist så letar jag efter saker som ska pysslas till kalaset. Pandurohobby o andra liknande ställen är en av mina favoriter. Sen letar jag på Etsy efter filer med pysselark man kan skriva ut. Ibland kan man även hitta bra saker o skriva ut gratis på internet(sök: free printables(och skriv sen figuren du letar efter som Winnie The Pooh till exempel. Det finns mycket inspiration där ute. En bra ställe är även Pinterest var man kan samla alla fina bilder o hemsidor i olika mappar. Jag är inne på Pinterest nästan varje dag. Lite beroende av det.
 Och man ska inte glömma alla matbutiker så klart. Om det är en känd figur som Nalle Puh, Bilar, Prinsessor mm så har många butiker speciella varo till det. Godis paketerade i Disneypapper eller små pysselpaket med Bilar mm. Hello Kitty saker kan man nog hitta i vartenda butik till exempel.
 På ÖoB kan man hitta en hel del. Även Rusta, Pickaboo, Netto o andra liknande affärer kan man göra fynd för en tia.
 
Så här förbereder jag barnkalas. 
Hur gör ni ??