SISTA LEDIGA FREDAGEN

 
 
    Och så har vi kommit till den allra sista lediga fredagen denna år. För sig blir det ju höstlov innan jullovet, men då är jag inte ledig på riktigt. Inte ens lördagar o söndagar kommer bli lediga på riktigt. För faktum är att pluggandet är heltidsjobb x 2. Det finns liksom aldrig någon stopp på pluggandet. Ok om du kanske är en sån som skiter i sina studier o går bara på lektioner då o då så kan man väl ha dagar man inte gör någonting alls, men jag tror att även såna människor tänker på plugget varje dag. Och är man sån som jag ..ja då finns det ju ingen stop på läsandet.
Frågan är när har man egentligen pluggat klart för något prov eller uppgift? Om en uppgift ska lämnas in på en fredag så håller jag verkligen på tills natten mot fredagen. Inte för att jag skulle lämna saken till sista minuten för det gör jag inte, men det finns ju alltid något mer o plugga, något mer o läsa, något mer o undersöka. Det slutar alltid att jag bättrar på texten 500 gånger innan jag lämnar in den klockan 23:55 på natten, bara 5 minuter innan deadline.
Det finns ju så mycket information där ute och jag kan inte nöja mig med att bara göra det nödvändigaste. Egentligen behöver jag bara få godkänd från ett endaste ämne i år. De 3 andra ämnena jag ska läsa i höst läser jag bara för min egen skull. De betygen behöver jag inte till någonting alls. Men jag klarar inte av o bara läsa det nödvändigaste för att få ett godkänt betyg. Jag tycker att det är slöseri med tiden. Om jag ska plugga så pluggar jag ju för mig själv och ingen annan. Jag är ju inte 12 och är inte tvingad o plugga för det är skolplikt och för att annars får jag arga plicken från mamma. Nej, jag pluggar enbart för MIG o ingen annan. Och varför pluggar man då ? Ja för att lära sig nya saker så klart och då vill jag också göra det fullt ut. Och i de flesta ämnen finns det ju ingen gräns om hur mycket du kan läsa om något. Förra året när jag läste samhällskunskap 1 så upplevde jag att alla teman vi fick skriva uppsatser på hade så mycket information så man skulle ha kunnat skriva 10 böcker varje gång, men nu hade man ju inte tid för sånt så jag gjorde mitt bästa o tyckte att det ändå inte var bra nog för jag lämnade ut så mycket för vi fick uppiften bara en vecka innan den skulle vara inne. Dels viste jag ju inte vad läraren förväntade sig för jag hade ju aldrig pluggat på detta sätt i en svensk skola och dels var ja för nervös o litade inte på mig själv.
Hur höga krav har de i en svensk skola för att få godkänt ?
Skulle jag som invandrare klara av dessa krav?
Jag var minst sagt nervös. Jag den första fredagen när vi skulle få veta vad vi fick för fösta uppsatsen hade vi även prov och när jag kom för att göra provet sa läraren allvarligt att han ville prata med mig efteråt. Jag trodde att jag skulle dö, bokstavligen. Under hela provet tänkte jag bara på vad läraren kommer o säga. Han kommer säkert o säga att jag har fått en stor fet F och jag måste göra om allt. Att sånt där skräp duger inte. Jag var så nervös så att jag glömde o svara på en hel fråga på provet.
Jag trodde först att det var bara med mig han skulle prata med så där öga mot öga, men när även andra elever fick prata med läraren i hallen efter de hade lämnat provsalen så kändes de lite bättre....Vi alla har fått F..... ALLIHOPPA. Jag är inte ensam o vara dum i huvudet. Fast så var det ju inte. Han skulle bara prata med alla om vad de gjort för fel o vad de ska bättra på o så vidare. När det var min tur så önskade jag att golvet skulle öppna sig o jag skulle bara försvinna. Lärarhelvetet gjorde ju inte saken lättare heller. Han tittade på mig med allvar i blicken o sa att han har ju inte mycket o säga om den här uppsatsen.....o sen tog han en lååång paus. Nu fick jag 100 tankar om hur mycket glass det kommer o gå åt denna fredag för att trösta mig själv över denna misslyckande. Jag var säkert tvungen o köpa en tårta, en tidning o 5 chokladaskar.. ja här dränker vi sorgen i sött o skvallertidningar....
När läraren sen började prata igen så sa han att han trodde faktiskt inte att han skulle göra det med någon den här uppsatsen men han var tvungen...han var tvungen o dela ut ett A och JAG fick den. Ingen annan...bara JAG..JAG ...o JAG !!!!!!!!!!!!!!!! Gissa om jag rodnade och ville att golvet skulle sluka upp mig. Tydligen är inte min reaktion om att få ett A så olikt om att få ett F. Och inte ``firandet`´ heller. Det firas med tidningar o sötsaker även när jag får ett bra betyg. 
   Men nu är det snart skolstart igen som sagt och jag är inte lika nervös som förra året för nu vet jag litegrann vad som förväntas av mig och jag ``känner`` de flesta lärare i år och vet att de inte äter elever till frukost.
  Idag ska jag njuta av denna sista lediga fredag o försöka o inte tänka på skolan. Jag ska plocka ihop loppisprylar till kvartersloppiset som vi ska ha nästa vecka. I år är vi ju hela 54 familjer som ska stå o sälja så det ska bli riktigt skoj. Förhoppingsvis blir det fint väder o många köpare så att jag kan bli av med massor av saker. Bäst att jag sätter fart nu för annars blir jag aldrig klar..