MOBBNING DEL 2

Till de som inte vet något om Carmen Ly och vår kamp mot mobbning kan läsa första delen HÄR .

Det har blivit lite bättre de senaste dagarna i skolan. Det var en liten sak som hände på fredag, men jag vet inte. Jag kanske har blivit så paranoid så varje sak blir stor. Men man vill ju skydda sitt barn. det gör ont när ens barn inte mår bra. Sen ringde en av mobbarna på lördag om och om i gen. Vi hade gäster , men hon ville inte förstå att Carmen Ly inte kunde och inte ville leka.
 I morgon ska stödteamet komma till skolan. Får se hur det går. Tack och låv det är bara mindre än 2 veckor kvar tills skolan är slut. Förhoppningsvis mognar de och det blir bättre nästa läsår.

 Jag har fått många kommentarer(för mig är det många) på det jag skrev den 26 maj. Alla har varit väldigt snälla och tyckt att vi har rätt och skolan fel. Det känns skönt o ha lite stöd. Man känner sig så ensam och liten mot skolan. Det har varit en del människor  som inte tror att sånt kan hända mindre barn. Tro mig jag trodde inte själv först när allt det här började. Jag frågade mig själv om och om i gen om jag inte överreagerar. Men det verkar vara vanligare och vanligare nu för tiden att barnen mobbar varandra.
 I dag när vi  åkte bil hörde jag på radio om en 9 åring pojke som blev mobbad i ett års tid i sin skola. Han hade blivit slagen 2 gånger i huvudet och för att köpa sig fri från mobbarna fick han ge de leksaker hemifrån. Väldigt likt vår händelse. Pojken gick i skolan i Örebro, bara 25 km härifrån.
 Helt otråligt tänker man ju, men så vanligt nu för tiden tudligen. I hans skola sa lärarna också att de inte visste någonting..
 I kommentarena jag har fått  kom det oftast fram att de också har blivit  måbbade, hade någon släkting  som tåg livet av sig på grund av mobbarna eller de fått  byta skola på grund av mobbning.
  Man hör i bland på TV hur ett barn sköt ihjäl hela klassen. Vilket monster tänker alla då.Sen när man börjar undersöka saken kommer det ut att detta barn blev mobbad länge. Jag försvarar nu inte att man ska svara våld med våld, men jag tycker att de som mobbar ska ta lite ansvar också.
 Hur mycker är mycket mobbning ? Och hur långt har det gått när barnen slår i hjäl varandra ?? Vart lever vi i en sammhälle när redan 7 åringar mobbar varandra ??
 Jag är livrädd när jag tänker på framtiden och på mina 3 söta tjejer som ska gå till skolan bland mobbarna. Jag vill inte upptäcka att mitt barn skär sig för hon mår så dåligt eller ännu värre tar livet av sig.
 Vad ska vi föräldrar göra för att förhindra detta ?? Går det o göra någonting alls eller är grupp trycket för starkt ??
bells

a det var riktigt skönt faktiskt

jjessicab

Man blir ledsen när man läser om att så små barn blir mobbade. Mobbning över huvudtaget är hemskt, men så små barn som sju!



Carmen Ly verkar jättestark och hon verkar världens finaste :) Fortsätt kämpa bara! :)

Camilla

Hejsan!

Du starka mamma!



Detta är sant Kaffe är mammas livs dryck!



Iallafall min. Kom på nu ikväll efter att jag kört Grabben till stan för att träna och gick in en snabbis på Maxi för att köpa frukost till i morgon alltså på väg ut så har dom en cafetering åååå dååå slog det mej att jag har inte druckit kaffe på hela dagen inte en kopp...

då var kl 20 och aldeles försent för en kopp..



JA ja ja klart jag tar igen det i morgon. :D



Men för att komma till saken så hoppas jag att det nu sker en vändning ang mobbningen..



Jag har pratat mycket med mina barn om detta och just frågan när är det mobbning??

Är det när det sker regelbundet eller är det mobbning om man blir utsatt en gång eller bara någon enstaka gång?



ja vi som föräldrar måste ju på verka hemma samtidigt som skolan måste ta sitt ansvar som skola och lärare..



Ja ja i morgon är en ny dag och vi får hålla tummarna att hon klara ytterligare en dag i skolan..



Kram Camilla

Frida

Tyvärr har klimatet i skolen & övriga samhället hårdnat de sista 10 åren. Fler & fler barn mår dåligt både i & utanför skolan. Som lärare möts jag dagligen av barn som blir utsatta för någon form av mobbing.

Det är så frustrerande & ledsamt att barnen är så medvetet elaka & dumma mot varandra...

Jag hoppas att Carmen:s situation ordnar upp sig & att skolan tar mobbningen på allvar.

Varma kramar<3

josefine

Mobbning är så hemskt, man hoppas ens barn varken mobbar eller blir mobbade. hoppas det ordnar sig.