SORG, MOBBNING OCH MISSHANDEL

Som förälder mår man väldigt dåligt när ens  barn inte mår bra. Det har varit tufft  dag  idag.   Idag som började så bra har slutat så fel. Dagen innan Carmen Ly fyller 8 år har hon blivit misshandlad i skolan i gen.
 Det har gått upp o ner de sista 2 årena i skolan med mobbnin. Ingen verkar o förstå hur dåligt man mår av mobbning. För mig är det helt obegripligt att små barn(för 7/8 åringar är ju det) kan vara så himla elaka. Vi har försökt o göra allt möjligt och jag får inte personalen i skolan o förstå att det är ett problem.

 Allt började redan på dagis när små saker uppstog.Men sånt som händer fick vi svar. Man blev lite lugnare fast jag förstog  inte det för i min barndom   fanns inte såna problem.

 När hon fyllde  6 och började förskolklassen märkte jag att hon kom hem ofta med ledsen humör och grät att barnen hade varit dumma mot henne.  Jag försökte o komma på varför. De retade henne för allt möjligt. Hennes efternamn, kläder, fräknar, cyckel . I princip vad som helst. Vi hade ett möte med personal som vi i princip blev utskrattade och det verkade så att Carmen Ly är bara lite känslig för hon är inte så van med sån beteede. I   vår familj är vi kärleksfulla och bråkar inte.  Ok tänkte vi hon har väl inte lärt sig o hantera konflikter för vi har inte såna hemma.

 Det gick nån vecka och Carmen Ly kom hem gråtande att en kille hade slagit henne i magen. Ingen som ringde från skolan det var vi som fick ringa till de och be om information. Men det var väl inte farligt tyckte de. Ingen åtgärd blev det. Gång på gång blev hon slagen och ingenting hände.  Till slut ringde jag till kommun och de hade då ringt till skolan. Plötsligt fick vi ett möte när de sa att personalen har pratat med pojkens föräldrar så de vet om det. Det var åtgärd  att de hade pratat. När vi frågade varför han slår Carmen Ly var svar att han blir väl lite arg i bland.
 Jag kände mig helt maktlös. Det finns ju skolplikt i Sverige, men hur mycket ska ett barn få gå igenom inna de tar det på allvar.
  Efter sommaren började de första klass med  en  ny lärare. Nya läraren är väldigt snäll, hon vet inte hur man höjer rösten och de barnen som är stökiga spottar i hennes ansikte. Nu pratar vi alltså om 7 åringar.
 Bara efter 2 veckor  in i nya läsåret började mobbningen. Hon blev mobbad på grund av allt. Barnen kan ju hitta på 1000 anledningar. Vill de mobba någon så har de anledning. Den tuffaste var när barnen tog  upp det med hennes biologiska pappa. Det är svårt nog för henne att de inte har kontakt.
 En dag hade 8-9 barn gått  runt henne och sen försökte en av de ta ner hennes kjol när alla andra tittade på. Det hände ofta att de slog   henne eller spottade på henne. Hot som att jag  kommer o mörda dig, elda upp ditt hus, slå sönder din cyckel etc.. var dagliga. 
  Gång på gång ringde vi till skolan utan resultat svaren som vi har redan pratat on det och det är bra nu. Sånt som händer var också vanlig svar. Han /hon har sagt förlåt och nu ä det bra. Nästa dag var det samma barn i gen som gjorde något.  2 av  de är  ``ledarna`` som   styr hela gruppen(en kille o en tjej 8 åringar).
 Förra veckan onsdag blev Carmen Ly sparkad ner och   fick flera slag i magen. Ingen som hörde av sig från skolan som vanlgt. Personalen bryr sig inte  helt enkelt. Sen var det ju lång helg och på måndag jobbar inte hennes mentor.
I dag vid halv två ringde Thomas för att försöka o få lite information. Vi visste inte vad vi skulle göra längre. Ingen som verkar o förstå oss och kan hjälpa till. När han fick tag på läraren fick han höra att Camen Ly var kvar i skolan fortfarande eftersom de hade slagit henne igen och det hade pågott mobbning hela dagen. En vikarie som tog tag i     saken. Ytterst tacksam för henne. Första gången var det någon som var i våran siga. Någon av hennes vanliga lärare vill bara att Carmen Ly skulle gå hem. Ser man inte problem då finns de tydligen inte.
 Jag blev ju rasande o flög i väg till skolan direkt. Ja var arg, ledsen, skit förbannad.. Tror jag gick igenom alla sorgens och hats faser inom de 5 minuter det tog och åka till skolan. Jag hade bestämt mig att nu räcker det. Nu får vi ta henne bort från skolan.
  Hittade Carmen Ly gråtande i ett rum med en vikarie och hennes lärare. Hennes lärare försökte o sätta skulden på oss.
 Hon sa: ``Jag har inte tid för det här. Jag orkar inte reda ut problem som är på grund av er föräldrar`` .
Hon menade att tjejens (som slår o mobbar) föräldrar och vi inte komme r överens och därför pråkar barnen. Men det är ju bara fel för vi umgås inte ens med några föräldrarna och pratas det hemma hos henne om oss då är det bara påhitt för de känner ju inte ens oss.
 Sen var det ju inte mobbning enligt  henne. Men vad är mobbning då om inte det som pågår??
 Sen blev ju inte Carmen Ly misshandlad enligt de. Men blir man nersparkad, slagen, fått sten kastat på sig. Är det inte att misshandla ??
 Det var ju inte farligt enligt de. De till o med skrattade åt mig. Tyckte  att jag är löjlig.
 För mig är det här allvarligt. I dag hade hon blivit mobbad av lite allt möjligt. Sen hade de hotat o ta henns    cyckel o göra sönder den(hennes nya cyckel som hon älskar så).    3 av   barnen    kastade stenar på henne. En av tjejerna hade sagt till en kille o slå Carmen Ly. Killen kom då med en trä pinne och slåg henne på bena och fötterna så hårt han kunde. 5-6 stycken hade stått brevid och råpat: ``Slå henne, mera, mera !!``. Sen hade han hållit i henne så hon inte kommer in i skolan.
 Carmen Ly har fått massor av blåmärken på bena och en står på foten. Har  ont i huvudet och är bara anmält slut. Hon frågade mig om det var något fel på henne. Varför är alla elaka mot  mig undrar hon.
 Jag känner mg helt slut. Jag har varit nu arg och ledsen hela eftermidagen. Är det jag som överreagerar eller är det fel det som pågår. ?? Ska det vara så i skolan ?? Om 8 åringar håller på så här vad händer om 5
år när de är tonåringar.
 Jag vill inte att hon går till skolan i morgon, men det vill hon. Hon fyller ju år i mogon och då får man ju present från skolan. Hon är så himla godtrogen.
  Jag själv vet inte vad man skulle göra längre. Skolan måste man ju gå. Man har ju inget val. Men jag orkar inte se på det som pågår längre. Så ska det bara inte få vara tycker jag.


Julia

sv: samma här. Ha en bra dag. Kram <33.

Elin (Edvinsmamma)

Jag blir helt tårögd när jag läser detta!

Din vackra lilla dotter, att hon får genomgå allt detta!! Och det är tragiskt att lärare inte ser något...mobbning betyder ju upprepande trakasserier...och det är ju precis det de är! Skrämmande på alla sätt. Man tycker att man lever i ett samhälle där det är upplyst om just mobbning, att man ska hjälpa den svage...men på skolor fungerar det inte så tror jag. Hoppas verkligen att det går bättre för er dotter på skolan, att hon slipper detta helvete med hårda ord, sparkar och slag...för det måste väl gå att anmäla skolan när inget händer? Skaffa läkarintyg och annat så ni kan sätta hårt mot hårt!



Jag håller tummarna hårt för lilla Carmen Ly!



Kramar!!

Vilja

Svar: Naaw, TACKAR! Va glad jag blir :) Allt bra med dig? Kramis!

Maja

sv: Åhnej vad tråkigt :( Läste ditt inlägg ovan. Jag saknar ord...

Hoppas det blir bättre sen! Kram!

sanna

svar: ja riktitgt fina

Jenny

Usvh vad hemskt det här är att läsa!!! Jag blir så arg att lärarna bara blundar för detta, det är så otroligt oansvarigt! Jag förstår att det är jobbigt och känns lönlöst att fortsätta kämpa när det inte är någon som bryr sig, men ge inte upp! Och hälsa din dotter Grattis grattis! Det är de andra barnen det är fel på, inte henne!!!

emelie

varsegod :)

Julia

Vad hemskt att läsa detta!

Jag hoppas verkligen att hon mår bättre snart. Och att hon får en jättebra födelsedag. Hon verkar så snäll din dotter. Det är absolut inte något fel på henne, och inte på dig heller. Jag skulle bli otroligt ledsen om mitt barn blev behandlats på det där viset. Kämpa!! Jag vet att det kommer bli bättre. Du verkar så stark!

Ida

SVAR: Haha, aah ;)<3

You Adore it - by Louise Charlotte

FY FAN!



Förlåt att jag svär, men jag blir så jävla arg när jag får höra sånt här!



Nar jag var liten så var den en tjej som mobbade mig. Och jag kan helt klart säga att hon förstörde hela min självkänsla och jag mådde dåligt i väldigt många år på grund av henne.



Nu har jag tre yngre bröder i åldrarna 5, 7 och 8. Ibland får jag se och höra saker som verkligen får mig chockad. Barn kan vara så OTROLIGT ELAKA mot varandra!



Skulle kunna skriva hur mycket som hels om det här… haha men jag ska kanske inte ta upp mer plats här på din blogg.

Förvirrade morsan

men herregud! fy vad upprörd jag blir nu när jag läser detta! jag blev själv mobbad i mellanstadiet och vet hur (ursäkta uttrycket) JÄVLIGT det är! Och att lärarna inte gör nåt, eller förstår. Och dessutom SKRATTAR!? Nej, den skolan tycker jag faktiskt inte hon ska behöva gå kvar i, försök hitta en annan skola åt henne. Går det att anmäla skolan? Och lärarna? det borde gå, och det borde ni göra!



Hoppas Carmen Ly får en bra födelsedag iallafall, skola eller inte...



Massa kramar från mig och Denver<3

phiie

tack! :D

Förvirrade morsan

sv. på kommentar; ja, jag har gjort den själv=)

Felicia

Sv: okej det gör inte jag :P

Madde

FY FAN vad förbannad jag blir när jag hör/läser sånt här. ( blir så upprörd att jag önskade att jag vore en superkwinna som kunde vara där på stört och styra upp det hela för eran lilla sessa ).. Finns för mig inget värre än när barn stora som små skall behöva lida, speciellt för något som dom inte har gjort Tycker att många utav skolorna idag "förbi" ser problem alldeles för mycket. STÅ på er och Ge er inte i saken, för det e ju så att sådana här saker sätter sina spår hos barnen. Våld löser inte saker det vet jag, men vissa personer (vuxna ) skulle behöva ha en spark i röva så att det förstår sig på saker och ting och jag drar nu inte alla över en kant men detta är ett alldeles för stort problem i många utav våra skolor här i sverige och runt om i världen. Dom såkallade starka skall alltid ge sig på de som e lite svagare men i själva verket e det den personen som utför mobbingen osv som e så svag i sig själv. Och att barnens föräldrar inte tar åt sig och tar upp det på ett bättre sätt gör mig piss, det e vad engagemang handlar om. Det är inte alltid lätt att se sina barns brister det vet jag, men barn gör inte som barn gör utan de gör som vuxna gör och får de ingen vägledning så vart skall det bära av de då..Hoppas att ni finner en bra lösning för lilltjejen och att folk runt omkring börjar ta lite ansvar. Hoppas hon får en dunder fin födelsedag imorgon..



kram och lycka till

Lotta

Fy fan vad arg och förbannad jag blir när jag läser sånt här. :( Att folk kan med och blunda för sånt. Det är helt otroligt. Hoppas att Carmen Ly får en bra födelsedag och hälsa henne grattis.



sv; Jag ska göra ett prov för medicin, arbetar inom vården. :)

EN TJEJ I STORSTAN - foto & kreativitet

USCH vilken hemsk text .. Jag blir glad av att du går ut så öppet med detta, fler borde få upp ögonen för mobbing .. Men samtidigt blir jag så arg ! Varför reagerar ingen!?

Jag vet faktsikt inte vad jag ska säga mer än att jag hoppas att allt löser sig & att Carmen Ly får den finaste födelsedagen någonsin imorgon !



/ En tjej i storstan

F E L I C I A

Jag blir både arg, ledsen och jävligt förbannad! Vilka lärare!! De har ju ansvaret för barnen när de är i skolan? Då ska de väl fanemig se till att sånt här inte händer. Detta borde polisanmälas. Eller skadestånd eller något. Gud vad arg jag blir. Hoppas att allting löser sig. Hälsa Carmen Ly på födelsedagen imorgon. <3

Camilla

HEJSAN I STUGAN!



Till att börja med så får jag säga tack om vikten! :)



Kul att du tittade in till mej!



Sen har jag läst lite i din blogg!



Å jag hade lagt ut ett inlägg om mobbing igår!

Vet inte om det var därför du tittade in.

Ja som många andra säger så är det hemskt att höra er berättelse NEJ er vardag för det är ju det ,

de handlar om er DOTTER hon verkar vara stark!

Suck!

Jag tycker att du ska anmäla skolan..

Jag tror att det ska finnas i skollagen att detta inte får förekomma!



Min son är 15 och blev misshandlad i skolan strax före sportlovet..

Oturligt nog var det tre misshandlingar den dagen i skolan och vår rektor orkade bara polis anmäla den ena misshandeln min son hade oturen att bli misshandlad lite senare..



Jag fick polis anmäla detta själv nu blev min son så

misshandlad så det inte gick att låta bli att ta tag i detta ..

så vinter våren har varit jätte jobbig.



MEN nu gäller det er dotter! Börja med att hota dom att polis anmäla skolan barnen som gör detta eller!!



Ja jag skulle så gärna vilja hjälpa er!

Nu hoppas jag innerligt att något inte händer idag på hennes födelse dag!!



Var glad för att du har en SÅ TUFF tjej!!



Varma kramar och en massa energier till er det kan ni behöva!



jag tittar in igen lägger till dej i min pre.



*Kram Camilla

julie

guud, vad är det för fel på vissa människor?! blir super arg.. jag vill inte skriva mer, ord kan nog inte förklara hur arg man egentligen blir..

caroline

Jag har länkat dig på min blogg. Sånt här ska verkligen inte bara passera. Skolan/personalen och kommuner måste få upp ögonen. Jag hopas många klicakr in och läser din spalt. Hoppas det löser sig för din söta illa tös.

Pania

anmäl skolan till skolverket. Men jag skulle låtit mitt barn byta skola. För dom blir inte snällare

ronja

usch det där lätt värre en värst:(, själv måste jag ju säga att på min skola som är ganska stor från års kurs 0-9 har vi inget sånt där, det har hänt en gång på terminen att det blev bråk mellan dom stora klasserna och att man fick kalla in polis, men efter det blev det både förhör och möten med klasser och lärare, dom tog tag i saken, usch tycker verkligen synd om er, har ni inte funderat på att byta skola?

ida

gud va hemskt.. blir alldeles tårögd av att läsa. Förstår inte att skolan och lärarna kan hålla på sådära. det är verkligen inte acceptabelt! hoppas att det löser sig!

felicia

Men usch vad hemskt!! Hur kan man vara så elak och hemsk om man bara är 8 år?!! och vilka lärare din dotter har? Nej fyfan.

Har själv råkat ut för att bli nerslagen och sånt fast jag inte gjort något.. men jag är 15.. de är ju för fan 8!!!

Grattis till Carmen ly!! hoppas det löser sig!!



Kram

Sofia

Jag blir så arg och ledsen när jag läser det här. Jag förstår inte vart allt våld kommer ifrån, när jag var liten fanns det mobbning och jag har själv varit utsatt. Och att hennes lärare inte gör något är ju idiotiskt, jag hoppas verkligen det löser sig för ingen ska behöva känna som din dotter gör.

Josefin

Jag blir tårögd när jag läser det du har skrivit , så där kan det ju bara inte få gå till? vad fan håller barnen på med i hennes skola? och lärarna sen? att dom inte gör någonting , det gör mig galen just nu . Jag blir både arg och ledsen när jag läser det här . usch!

Vet inte vad jag ska säga!

Jag hoppas att det löser sig , att din dotter får det bättre i skolan och att lärarna och föräldrarna till dom barnen som mobbar din dotter gör någonting åt deras betende på en gång.



Kramar från en 16åring som bryr sig.

Helena

Usch ! Skräm mig inte ! Tänk om mina barn får leva i sådant.. inte för att dom har ovanliga efternamn eller förnamn... jag menar ... ljungqvist är ju inte direkt så ovanligt och alice och Alma är inte heller de !

En tjej i min klass när jag vara vid 10 års åldern blev grovt mobbad och flickan som hade en mamma som var utsatt för grov våldtäck och pappan som sattt i fängelse ! Usch.. man mår inte bra av sådant , jag har alltid varit en tjej som var populär alla ropade på mig och ville vara med mig ! tur kan man ha !

Men jag mobbade aldrig ! Mina barn ska uppfostras väl efter att jag läst detta ! fy för sådana ungar och FY FÖR LÄRARE SOM INTE BRYR SIG !!



Kramar en 20 åring som bryr sig om dig och din älskade Carmen Ly ... Carmen Ly kämpa på ! du är stark och de märker man ju :)







En väninna till mig hade en pojke som blev mobbad och de gick för långt så ungen tog livet av sig !



Carmen lille vänn , Du är nog den tuffaste ungen jag läst om !



Älskar er och tänker på er dag som natt



Lider med er <3

Helena

Usch ! Skräm mig inte ! Tänk om mina barn får leva i sådant.. inte för att dom har ovanliga efternamn eller förnamn... jag menar ... ljungqvist är ju inte direkt så ovanligt och alice och Alma är inte heller de !

En tjej i min klass när jag vara vid 10 års åldern blev grovt mobbad och flickan som hade en mamma som var utsatt för grov våldtäck och pappan som sattt i fängelse ! Usch.. man mår inte bra av sådant , jag har alltid varit en tjej som var populär alla ropade på mig och ville vara med mig ! tur kan man ha !

Men jag mobbade aldrig ! Mina barn ska uppfostras väl efter att jag läst detta ! fy för sådana ungar och FY FÖR LÄRARE SOM INTE BRYR SIG !!



Kramar en 20 åring som bryr sig om dig och din älskade Carmen Ly ... Carmen Ly kämpa på ! du är stark och de märker man ju :)







En väninna till mig hade en pojke som blev mobbad och de gick för långt så ungen tog livet av sig !



Carmen lille vänn , Du är nog den tuffaste ungen jag läst om !



Älskar er och tänker på er dag som natt



Lider med er <3

LIENE

såna barn fanns i Lettland i den skolan jag gick i när jag bodde där, min syster och bror har också råkat ut för lite ett och annat, som det med stenar och spotta. Oftast är det de väluppfostrade och snälla barnen som råkar ut, och de som är bortskämda och tror de alltid har rätt och är bäst att de kan göra vad de vill som gör vad de vill utan att ens tänka, de har inte den moralen än som många vuxnare barn, der bör börja sättast gränser även för dom så de slutar upp med sånt redan när de är så här små för de kommer bara bli värre senare, iaf de flesta. Sen finns det ju som bara går efter vad de "tuffa" barnen gör, för de har inte heller lärt sig än vad som är rätt och fel och kan inget om andras känslor. Jag själv var en sån som skulle kunnat mobba, men jag hade dåligt självfötroende, trodde jag kunde bli starkare om jag tog efter dom andra som var tuffa, och jag hade ingen medkänsla heller. Jag är glad att jag är annorlunda nu och skulle aldrig kunna såra någon på nåt sätt, jag skulle få dåligt samvete på en gång och ursäkta mig. Men jag har nog förändrats så mycket bara för att jag har gått igenom så mycket, en del mobbning med för jag tackade nej till alla människor som fanns, bara blev så trött för alla verkade så fejk, små barn är ofta så. Jag tror att t.o.m. högstadiet är mycket bättre än låg och mellan.

Sandrella

Fy vad hemskt att det finns såna barn och framförallt vuxna :( Hoppas det har gått bättre med Carmen Ly hon är en jättefin flicka hon ska inte behöva utsättas för sånt hemskt.

MissC

Det här är något av det sjukaste jag läst.

Vad har vi för skolväsende i Sverige om inte vi vuxna kan se till att barnen är trygga i skolan. Det är i högsta grad lärarens ansvar att se till att de som mobbar slutar med det.

Jag har arbetat som lärarvikarie och hade ALDRIG accepterat att barn gjorde så här mot varandra.

Att din dotter inte är van vid konflikter hemifrån kan du vara stot över, jag önska r att flera barn kunde få ha det så.

mitt råd är att låta henne byta skola. håll henne hemma tilsl höstterminen börjar om det går, använd vikarien som hjälpte er i skolan som en sorts "vittne" när ni pratar med komunen. Ett annat råd är att kontakta oganisationen Friends, de arbetar för att förebygga och stoppa mobbing i skolan. Detm tycker jag att ni ska kontakta i vilket fall som helst!

lycka till!

Kram C

Stef

:( shit vad jobbigt!! :'( hoppas det blir bättre...

Vilka idioter de som jobbar där... fy fan :s jag blir så arg.

S@tu

Jag tycker att du ska polisanmäla alla händelser (alltså barnen som gör detta). Förhoppningsvis inser föräldrarna till dessa barn vad som pågår när socialtjänsten kontaktas. Se till att dokumentera alla blåmärken och visa upp för polisen.



Anmäl även skolan och hota med att kontakta media om inget händer.... sånt brukar ta snurr!



Hoppas att allt blir bättre för er :-)

Lotta

Hej!

Jag är själv lärare och menar att det som händer er flicka är totalt förbjudet...

Låt det inte fortsätta. Lärarna på din dotters skola, måste ha fastnat i total förnekelse.

Er lilla flicka ska inte behöva stå ut med något som ens är i närheten av detta.

Stå på er och följ råden ni fått av andra; dokumentera allt, både kommentarer ni får och ev synliga skador och gör sedan en polisanmälan om ni inte tas på allvar.

Vad säger skolans rektor?

Hoppas att allt ordnar sig.

MVH/Lotta

Emma

AMEN FY FAN!!! ATT BARN KAN VARA SÅ JÄVLA GRYMMA! :@



så höll lärarna och rektorn på med min familj också. Jag kom hem varje dag (från backens skola klass 7-9) och grät. Det populära gänget hade dragit mig in på toaletten (jag gick i sjuan när detta hände) och dom låste dörren. Två av de populära gänget (killar) var inne på toaletten med mig och bara slog och slog och slog mig. Dom hade fått vetat att jag älskade och avgudade britney spears och paris hilton. Tack och lov kom vaktmästaren och hörde mig skrika genom dörren så han låste upp och såg allting och stoppade killarna. Jag hade blå klockor som varade veckor, näsan nästan bryten, läpp upp sprucken och mycket mera. Det var hemskt!

Ida

hur uppfostras barn !? :S



Carmen Ly är allafall SJUKT duktig som står emot ! :)