UPPESITTARKVÄLL

     Jag älskar uppesittarkväll. I vårt hus har det blivit lite av en tradition. Fast det har alltid inte varit så.
 När jag flyttade till Sverige var MANNEN väldigt mån att jag inte skulle bli påtvingad några svenska traditioner. De första åren hade vi ingen uppesittarkväll alls. På julbordet hade vi varken julskinka(för vi har inte traditionen o griljera sinka i estland) eller jansons frestelse.
  I flera år var vi på julmorgonen hos MANNENS mamma och där fick han äta dopp i gryta (vilket för mig är en helt obegriplig rätt)och allt annat som hör svenska julen till. Sen hemma hade vi lite av en estnisk jul/ söndagsmiddag kombination på kvällen.
 Sen med åren har det förändrats. När MANNENS mamma blev äldre och inte orkade laga julmat så köpte MANNEN en jultallrik till sig själv på ICA och jag lagade resten av den julmaten jag var van med. Nu har även jag vant mig med den svenska julmaten vilket för mig var helt främmande först. Sen har det sakta men säkert smygit in mer o mer rätter med varje år på vårt julbord.
 Först kom den griljerade skinkan. MANNEN fick en jullåda med julmat från jobbet och där fans en julskinka i. Då var man ju tvungen o göra något med den. Så jag gav mig på det med att griljera skinkan vilket inte var så lyckad den första gången ska ni veta. Jag la alla inredienserna i fer ordning och brände skinkan på toppen. Tydligen kan man misslyckas med en sådan enkel sak som att griljera skinkan.
Sen har det varje år kommit till något annat. Och nu tror vi har nästan den fullständiga svenska julbordet här på julafton. Förutom den där doppade brödet som jag vägrar o laga. Men jag fortsätter o laga även den estniska julmaten i den mån vi får tag på ingredienserna. Så mycket mat blir det på julafton.
   De senaste 3-4 åren har vi även haft uppesittarkväll . Den börjar ungefär den tiden bingolotto börjar. Fast först på morgonen så fick barnen sin skatt förrra året så då hade de fullt upp med annat hela dagen. Men vi brukar även baka o fixa i stort sett hela dagen. Sen när bingolotto börjar så dukar jag fram lite gott som skinkmacka o julmust mm
 
 
 
Mellan pauserna börjar barnen klä granen för det är ju först den 23:e vi sätter up vårt gran och börjar pynta den.
 
 
Och det är alltid en av barnen som får sätta fast en stjärna eller en ängel på toppen.
 
 
Sen brukar barnen somna en efter en och jag smugpackar julklappar vilket brukar ta tills klockan två -tre på natten. Fast jag låvar mig själv varje år att jag ska börja tidigare och vara mer förbered. Får se hur det går med det i år.
 
 
Och när allt annat är klart dukar jag fram allt till julfrukosten så att allt är fint o klart tills alla vaknar. Och då har uppesittarkvällen hunnit redan o bli julmorgon.